Mcdonalisasi ala Ritzer dan Modernitas Juggernaut ala Gidden

Munadhil Abdul Muqsith, Radita Gora Tayibnapis

Abstract


McDonalization in the world created a new concept of a new modernization style of Popular Culture. The representation built by McDonald's then changed the capitalization system of the fast-food industry to one that prioritizes time and cost efficiency and offers the prestige of higher consumer class values through a sign system and the formation of a structure in a new service culture at McDonald's. Through a literature review viewed from the perspective of Ritzer's social definition paradigm and Giddens's Modernity, it can be explained that McDonald's makes a mass culture system at the global level for fast food restaurants and a modern system of product services. Meanwhile, McDonald's seems to be simulating a sign and icon that attracts consumers' attention to focus on the goal of forming a higher consumption society with the aim of supporting a smooth capitalization system in the culture industry.

Keywords: Modernity; Ritzer; Gidden; Modern Culture

 

Abstract

McDonalisasi di dunia menciptakan sebuah konsep baru tentang Budaya Populer baru ala modernisasi. Representasi yang dibangun McDonald kemudian merubah sistem kapitalisasi industri makanan cepat saji menajdi yang mengutamakan efisiensi waktu dan biaya serta menawarkan prestise nilai kelas konsumen yang lebih tinggi melalui sistem tanda dan pembentukan struktur pada budaya pelayanan baru di McDonald. Melalui kajian literatur dilihat dari perspektif paradigma definisi sosial Ritzer dan Modernitas Giddens, dapat dijelaskan bahwa McDonald menjadikan sistem budaya massa ditingkat global untuk resto cepat saji dan sistem modern dari layanan produknya. Adapun McDonald terlihat mensimulasikan sebuah tanda dan icon yang menarik perhatian konsumen untuk menitik beratkan pada tujuan membentuk masyarakat konsumsi yang lebih tinggi dengan tujuan mendukung lancarnya sistem kapitalisasi di industri budaya.

Keywords: Modernitas; Ritzer, Gidden; Budaya Modern

 


Full Text:

PDF

References


Barker, C. (2004). Cultural Studies (1st ed.). Kreasi Wacana.Barker, C. (2014). Kamus Kajian Budaya (N. Arya (ed.); 1st ed.). Pustaka Pelajar.

Baudrillad, J. (2011). Masyarakat Konsumsi (H. Sumrahadi, Abdullah; Purwanto (ed.); 1st ed.). Wacana Kreasi.

Cavallaro, D. (2004). Critical and Cultural Theory. Teori Kritis dan Teori Budaya (H. Mustofa (ed.); 1st ed.). Niagara.

Giddens, A. (2017). Konsekuensi-Konsekuensi Modernitas (H. Purwanto (ed.); 1st ed.). Kreasi Wacana.

Gora, R. I. (2016). Hukum, Etika, & Etika Media (Regulasi, Praktik dan Teori) (1st ed.). Deepublish.

Kumparannews. (2021). Kisruh BTS Meal Picu Kerumunan: Polisi Turun Tangan; Manajemen McD Minta Maaf. Kumparan.Com. https://kumparan.com/kumparannews/kisruh-bts-meal-picu-kerumunan-polisi-turun-tangan-manajemen-mcd-minta-maaf-1vuvagL3M5CLee, M. J. (2015). Kebudayaan Konsumsi & Komoditas. Sebuah Kajian Politik Budaya Konsumen (I. R. Muzir (ed.); 1st ed.). Kreasi Wacana.

McQuails, D. (2010). Teori Komunikasi Massa McQuail (McQuail’s Mass Communication Theory) (D. Opi (ed.); Edisi 6; B). Salemba Humanika.

Muzykant, V. L., Muqsith, M. A., Burdovskaya, E. Y., Palagina, I. V., Barabash, V. V., & Volkova, I. I. (2021, July). Contemporary Transportation Applications as New Forms of Social Construction Technology. In 2021 Fifth World Conference on Smart Trends in Systems Security and Sustainability (WorldS4) (pp. 6-11). IEEE.

Priyono, H. (2016). Anthony Giddens. Suatu Pengantar (H. Priyono (ed.); 1st ed.). Kompas Gramedia.

Ritzer, G. (2014). Sosiologi Ilmu Pengetahuan Berparadigma Ganda (1st ed.). Rajawali Press.

Ritzer, G. (2015). Teori Sosiologi Modern (G. Ritzer (ed.); 7th ed.). Kencana Prenada Media.

Rorong, M. J. (2016). Analisis Warna Mcdonald’s Dan Perbedaan Kesetiaan Pelanggan. (Studi Tentang Warna Logo McDonald’s dan Kesetiaan Pelanggan dari Orang Manado, Tionghoa dan Batak). Semiotika:Jurnal Komunikasi, 10(2), 303–334.

Santoso, B. (2006). Bebas dari Konsumerisme (1st ed.).

Strinati, D. (2016). Popular Culture. Pengantar Menuju Teori Budaya Populer (1st ed.).

https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/06/18/restoran-mcdonalds-tumbuh-17-di-dunia-dalam-satu-dekade#:~:text=Jumlah%20Restoran%20McDonald's%20secara%20Global%20(2011-2020)&text=Dalam%20sedekade%2C%20restoran%20cepat%20saji,McDonald's%20telah%20memiliki%2039.198%20restoran.

https://mcdonalds.co.id/about




DOI: https://doi.org/10.15408/sjsbs.v9i4.26628 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.