Dampak Pelaksanaan Merdeka Belajar: Kampus Merdeka Di Universitas Trilogi
Abstract
Education is a step of liberation through knowledge. The Ministry of Education and Culture seeks to promote the liberalization of the education system through various efforts through Permendikbud No. 3 of 2020 concerning National Standards for Higher Education. Universities must be able to provide changes to students and have readiness before completing education. This study discusses the impact that results from the implementation of the Merdeka Learning Campus Merdeka. Using a qualitative research method with a descriptive approach with data collection through the distribution of survey forms to the entire academic community of Trilogy University. The results show that the majority of the academic community, both Lecturers, Students, and Education Personnel, are aware of the MBKM program. This program is expected to provide benefits to the economic and social aspects, one of which is entrepreneurship. This is because the Trilogy University campus places great emphasis on all students having an entrepreneurial spirit. This principle is in accordance with the vision and mission of the university.
Keywords: MBKM; Qualitative; Entrepreneurship
Abstrak:
Pendidikan adalah langkah pembebasan melalui ilmu pengetahuan. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan berupaya menggalakkan pembesasan sistem pendidikan dengan berbagai upaya melalui Permendikbud Nomor 3 Tahun 2020 tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi. Universitas harus mampu memberikan perubahan kepada peserta didik dan mempunyai kesiapan sebelum menyelesaikan pendidikan. Penelitian ini membahas tentang dampak yang hasilkan dari pelaksanaan Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif dengan pengumpulan data melalui penyebaran borang survei kepada seluruh sivitas akademika Universitas Trilogi. Hasil menunjukkan mayoritas sivitas akademika, baik Dosen, Mahasiswa maupun Tenaga Kependidikan mengetahui program MBKM. Dengan adanya program ini diharapkan dapat memberikan manfaat kepada aspek ekonomi dan sosial salah satunya adalah kewirausahaan. Hal ini karena kampus Universitas Trilogi sangat menekankan kepada seluruh mahasiswa untuk berjiwa wirausaha. Prinsip ini sesuai dengan visi dan misi yang dimiliki universitas.
Keywords: MBKM; Kualitatif; Kewirausahaan
Full Text:
PDFReferences
Aji, Rizqon Halal Syah. Pelaburan Pendidikan Dan Produktiviti Pekerja Mengikut Sektor Dan Provinsi Di Indonesia, Bangi, Selangor, Thesis, (2021).
Arifin, S., & Muslim, M. O. H. Tantangan Implementasi Kebijakan “Merdeka Belajar, Kampus Merdeka” pada Perguruan Tinggi Islam Swasta di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 3(1), (2020).
Armstrong, H. & Taylor, J. Regional Economic and Policy. 3rd Edition. Oxford: Blackwell Publishing, (2000).
Astarina, S., Barliana, M. S., Permana, D. C. Implementation of project-based learning method to increase transferable skills of vocational high school students, IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, IOP Publishing, (2020).
Badan Pembinaan Hukum Nasional Republik Indonesia. Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2011 tentang Pembentukan Peraturan Perundang-Undangan. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun, (2011).
Balasingham, K. Industry 4.0: Securing the Future for German Manufacturing Companies. Master's Thesis. University of Twente, 2016.
Binsaeed, R. H., Unnisa, S. J., dan Rizvi, L. J. The Big Impact of Soft Skills in Today’s Workplace. International Journal of Economics, Commerce and Management United Kingdom, Vol. V, Issue 1, (2017).
Carnegie, D. D. How to Win Friends & Influence People, Simon & Schuster: New York, (2008).
Direktorat Pembelajaran dan Kemahasiswaan. Merdeka Belajar: Kampus Merdeka. Dipresentasikan pada webinar Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, (2020).
Echternacht, Lonnie., Yang, L. M. W. The importance of workplace basics competencies (SCANS) as perceived by beginning business teachers and experienced business teachers. Business Education and Information Systems Research Special Interest Group Proceedings, American Educational Research Association, (1995), 39-48.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2020 Tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi. Jakarta: Kemendikbud, (2020).
Nagib, Laila., dan Ngadi. Challenges of Unemployment in Indonesia, Paper presented at International Conference, on "Challenges of Unemployment: Issues and Dilemmas", The XVI General Biennial AASSREC, New Delhi, November 29th- December, 2th, 2005, Vol. III, No. 2, (2008).
Nambiar, Divya., Karki, Shrochis., Rahardiani, Dwi., Putri, Mayla., dan Singh, Kritika. Study on skills for the future in Indonesia, Final Report, England: Oxford Policy Management Limited, (2019).
Nanggala, A., & Suryadi, K. Analisis Konsep Kampus Merdeka dalam Perspektif Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 9(2), 10-23, (2020).
Nasir, Bassem. Roadmap on Skills for All, UNICEF, (2018).
Nizam, Pembelajaran Perguruan Tinggi Dan Implementasi Merdeka Belajar Di Masa Pandemi Covid-19, Penerbit Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI 2020. Panduan Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kemendikbud RI, 2020.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Perubahan Perguruan Tinggi Negeri Menjadi Perguruan Tinggi Negeri Badan Hukum.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 2020. Tentang Akreditasi Program Studi dan Perguruan Tinggi.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 6 Tahun 2020 Tentang Penerimaan Mahasiswa Baru Program Sarjana Pada Perguruan Tinggi Negeri.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2020 Tentang Pendirian, Perubahan, Pembubaran Perguruan Tinggi Negeri, dan Pendirian, Perubahan, Pencabutan Izin Perguruan Tinggi Swasta.
Siregar, N., Sahirah, R., & Harahap, A. A. Konsep Kampus Merdeka Belajar di Era Revolusi Industri 4.0. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 141-157, (2020).
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, (2017).
Wattimena, R. A. Kemerdekaan Pikiran, Depok: Rajawali Press, (2012).
World Bank. World Development Report 2018: learning to realise education's promise, World Bank, Washington DC, (2018).
Yusuf, M., & Arfiansyah, W. Konsep “Merdeka Belajar” dalam Pandangan Filsafat Konstruktivisme. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(2), 120- 133, (2021).
DOI: https://doi.org/10.15408/sjsbs.v9i1.24779 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.