Strategi Fundraising Zakat Pasca Pandemi Covid-19

Nurhidayat Nurhidayat

Abstract


Abstract

In January 2020, the world was rocked by a corona virus outbreak, the virus first appeared in Wuhan City in China. The impact is not only China that feels other countries including Indonesia feel the shake. The impact caused by the corona virus is multidimensional social, economic, political, educational, and health. For the corona virus zakat institution, it has an impact on the collection of zakat. The purpose of this paper is to identify and analyze new strategies in collecting zakat in Indonesia. The approach used in this paper is descriptive qualitative. The main data source of this paper is information in various media about the fundraising strategy of zakat institutions which we limit Baznas, Dompet Dhuafa, Lazismu and Lazisnu. The conclusion of this paper is that zakat institutions in Indonesia (Baznas and LAZ) currently still integrate the collection manually and digitally. Both of these strategies are still a mainstay, it is adjusted to the muzaki segmentation.

Keywords: Strategy, Fundraising, Zakat, Post-Pandemic

 

Abstrak

Bulan Januari 2020, dunia diguncang wabah virus corona, virus tersebut pertama kali muncul di Kota Wuhan China. Dampaknya tidak hanya negara China yang merasakan negara-negara lainpun termasuk Indonesia merasakan guncang tersebut. Dampak yang ditimbulkan virus corona bersifat multidimensional sosial, ekonomi, politik, pendidikan, dan kesehatan. Bagi institusi zakat virus corona ini berdampak terhadap penghimpunan zakat. Oleh sebab itu pasca pandemi institusi zakat harus melakukan inovasi dalam penghimpunan zakat. Tujuan dari tulisan ini adalah untuk mengidentifikasi dan menganalisis bagaimana strategi baru dalam penghimpunan zakat di Indonesia. Pendekatan yang digunakan dalam tulisan ini adalah kualitatif deskriptif. Adapun sumber data utama tulisan ini adalah informasi di berbagai media mengenai strategi fundraising zakat institusi zakat yang kami batasi Baznas, Dompet Dhuafa, Lazismu dan Lazisnu. Kesimpulan dari tulisan ini adalah bahwa institusi zakat di Indonesia (Baznas maupun LAZ) saat ini masih mengintegrasikan penghimpunan secara manual dan digital. Kedua strtategi ini masih menjadi andalan, hal tersebut disesuaikan dengan segmentasi muzaki.      

Kata Kunci: Strategi, Fundraising, Zakat, Pasca Pandemi

Full Text:

PDF

References


Referensi:

Andiani, Kartika, Hafidhuddin, Didin, Beik, Irfan Syauqi , Ali, M. Khalifah. (2018). Strategy of BAZNAS and Laku Pandai For Collecting and Distributing Zakah in Indonesia. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah (Journal of Islamic Economics). 10 (2)

Anggraeni, RR Dewi. "Wabah Pandemi Covid-19, Urgensi Pelaksanaan Sidang Secara Elektronik," 'Adalah, Volume 4, No. 1 (2020)

Euis Amalia. (2010). Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam Dari Masa Klasik Hingga Kontemporer. Depok: Gramata Publishing.

Kasri, Rahmatina, A. (2018). Fundraising Strategies to Optimize Zakah Potential in Indonesia: An Exploratory Qualitative Study. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah (Journal of Islamic Economics). 10 (1).

Kementerian Agama Republik Indonesia. (2011). Alqur’an&Tafsirnya (Edisi yang Disempurnakan. Jakarta: PT. Widya Cahaya.

Niamulloh. (2013) Metode Fundraising Dana Zakat, Infak dan Sedekah pada Badan Amil Zakat Daerah (Bazda) Kabupaten Sukabumi. EMPATI: Jurnal Ilmu Kesejahteraan Sosial Vol. 2 No. 1 Juni

Nazir. Moh. (1998), Metode Penelitian, (Jakarta : Ghalia Indonesia)

Nurhidayat, (2020). Ekonomi Ramadhan Ditengah Wabah Covid-19. Monitor.co.id. Edisi 24 April 2020

Nurhidayat. (2020). Gerakan Filantropi Ramadhan Saat Pandemi Covid-19. Edisi 30 April 2020

Nurhidayat. (2020). Didi Kempot dan Strategi Fundraising Zakat, Carapandang.com. Edisi 13 Mei 2020

Nur Rohim, Ade. (2019). Optimalisasi Penghimpunan Zakat Melalui Digital Fundraising. Al-Balagh: Jurnal Dakwah dan Komunikasi. 4. (1).

Muneeza, Aishath. (2019). The Potential of Application of Technology-Based Innovations for Zakat Administration in India. INCEIF Malaysia. 12(1)

Purnamasari, Dian dan Firdaus, Achmad. (2017). Analisis Strategi Penghimpunan Zakat Dengan Pendekatan Business Model Canvas. Human Falah: 4 (2).

Rachmasari, Yessi, Nulhaqim, Soni, Akhmad dan Apsari, Nurliana Cipta. (2016). Penerapan Strategi Fundraising Di Save The Children Indonesia (Fundraising Strategy Implementation In Save The Children Indonesia). Social Work Jurnal. 6 (1).

Republika.co.id. Edisi Mei 2020

Republika.co.id. Kamis 28 Mei 2020

Sharianews.com. Edisi 11 Mei 2020

Soleh, Mohammad. (2020). Zakat Fundraising Strategy: Opportunities and Challenges in Digital Era.Journal of Nahdlatul Ulama Stidies.1 (1)

Qaradhawi, Yusuf. (2005). Spektrum Zakat Dalam Membangun Ekonomi Kerakyatan, (Jakarta : PT. Zikrul Hakim).

Whillans, V. Ashley. (2016). A Breaf Introduction To The Science Of Fundraising. Departement Of Psychology The University Of British Columbia.

Yunus, N.R.; Rezki, Annissa. "Kebijakan Pemberlakuan Lock Down Sebagai Antisipasi Penyebaran Corona Virus Covid-19," Salam: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, Volume 7, No. 3 (2020).




DOI: https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i8.16553 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.