Permainan Domino dalam Pengajaran Mufradat di Madrasah Tsanawiyah

Milki Aan, Elia Rosa, Tsamratul Basiroh

Abstract


This study begins with a shortage of learning methods and media used by teachers in the classroom. The goal of this study is to uncover teaching and learning procedures, as well as students' abilities before and after utilizing domino games, in order to determine the efficacy of learning vocabulary through domino games. The researchers utilized a quantitative technique and an experimental research strategy. A total of 55 pupils were included in the study. The Random Sampling Method was used for sampling. The researcher employed observation, interviews, written tests, and documentation to collect data. The T-test formula was employed to analyze the research data. The researchers found that the use of domino games in vocabulary learning in Islamic boarding schools was appropriate and successful based on the findings of this study.


Keywords


domino game; vocabulary learning

References


‘Abdur Raḥmān, Ibn Ibrāhīm, Illuminations by teacher of Arabic for non-Native Speaker, Riyad: Kingdom of Saudi Arabia. 1436 AH.

Alfiya, Siti, “Pengembangan Metode Kartu Domino Untuk Keterampilan Berbicara Siswa Penelitian Pengembangan Kelas II Kelas X Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Kota Serang”, Artikel, Banten: Perpustakaan UIN Sultan Mulan Hasanuddin Banten, 2018.

Aprianingsih, Vina, “Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Domino dalam Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 5 Yogyakarta”, skripsi, Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta, 2013.

Arsyad , Azhar, Media Pembelajaran, Jakarta: PT Raja Grafindo, 2011.

As-Suwarki, Muḥammad ‘Aliy, Al-Al’āb al-Lugawiyyah wa Dauruhā fī Tanmiyah Mahārāt al-Lugawiyyah al-‘Arabiyyah, ‘Irbil: Maktabah aṭ-Ṭalabah al-Jāmi’ah, 2005.

Bin Chik, Abdul Rahman, “al-Al’āb al-Lughawiyyah fi Ta’līm al-Lughah al-‘Arabiyyah fī al-Madrasah al-Ibtidāiyyah fī Barnāmij Ji-Qaf fī Malaysia: Dirāsah Tahlīliyyah”, Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol.2, 2015

Fadlullāh, Muḥammad Rajab, al-Al’āb al-Lugawiyyah li Athfāl mā Qabla al-Madrasah, Jawd Husni: ‘Ālim al-Kutub, 1999, Juz 1.

Fakrurrazi, Aziz, and Erta Mahyudin. Teknik Pembelajaran Bahasa Arab. Edited by Mu’azzizah. 2nd ed. Bandung: Pustaka Cendekia Utama, 2020.

Fahrurrozi, Aziz. “Pembelajaran Bahsa Arab: Problematika dan Solusinya”, Arabiyaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol.1 No.2, 2014.

Fitri, Nur dan Rahmawati, Siti Uriana. “Atsar Istikhdam Murabba’ al-kalimat fi Ta’lim al-Mufradat wa Ta’allumiha” Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban. Vol.4, 2017.

Ḥarīriy, Rafida, Al-Al’āb at-Tarbawiyyah wa In’ikāsātiha ‘ala Ta’allum al-Athfāl, Ammān: Al-Yazūriy, 2014.

Islam, Asep Muhammad Saepul. ”Faktor Demotivasi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Perspektif Siswa Madrasah”. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, Vol 2, No.1, 2015.

Kandilji, Amer dan Iman al-Samarrāiy, al-Baḥs al-‘Ilmī al-Kammī wa al-Nau’ī, Yordania: Al-Yazūriy, 2009 , ed. 4.

Kholid, Ahmad Amirul. “Ta’līm al-Mufradāt bi Istikhdām Lu’bah Bithāqah al-Dūmīnū li al-Fashli al-Sābi’ bi al-Madrasah al-Tsānawiyyah Dār al-Salām Purwosari Bojonegoro”. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. Vol. 2, No.2, 2020.

Mordiati, “Penerapan Metode Permainan Domino untuk Pengajaran Kosakata untuk Mengajarkan Al-Qur'an, Pada Siswa TK Al-Furqan, kecamatan Mario, Baiponta”, Artikel, Palopo: Perpustakaan IAIN Palopo, 2020.

Mustofa, Saiful. “Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif”. Malang: UIN Maliki Press, 2011.

Sar’an. “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab dan Solusinya”, Jurnal Pendidikan, Vol.2, No.2, 2019.

Sugiyono, “Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D)”, Bandung: Alfabeta, 2013.

Udie, Nurul. “Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik”, Jurnal Pendidikan Universitas Sultan Agung Tirtayasa, vol.2, No.2, 2019.

Wahyoni, “Pengaruh Penggunaan Total Physical Response Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah Banting”, Artikel, Makassar: Perpustakaan Universitas Islam Negeri Aladdin, Makassar, 2017.

Widiasih, Rita, Joko Widodo, Titin Kartini. “Pengaruh Penggunaan Media Bervariasi dan Motivasi Belajar terhadap hasil belajar mata pelajaran ekonomi siswa kelas XI IPS SMA Negeri 2 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017”, Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, vol 11 No 2, 2017.


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/kjar.v1i1.25297

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.