STRATEGI GURU DALAM MENGEMBANGKAN DISIPLIN POSITIF PADA ANAK TK

Cucum Sumiati, Hamid Patilima

Abstract


Teachers have a central role in shaping and developing positive discipline in kindergarten children. Positive discipline has been recognized as an effective approach in managing children’s behavior by emphasizing principles such as open communication, active teaching and positive reinforcement. This study aims to explore various strategies and tactics used by teachers in developing positive discipline in kindergarten children, especially in Assuryaniyah Islamic Kindergarten in Bekasi City. The research method used is qualitative research with a case study approach. The informants in this study were 2 classroom teachers. Data collection techniques used observation, interviews and documentation. From the analysis, the researchers found that in developing positive discipline in children, the teacher’s strategy was not only to act as a model (example) who showed appreciation, patience and empathy in interacting with children, but also as a motivator who supported the process of developing positive discipline in children, becoming a facilitator in designing clear rules and fair consequences so that children understand the consequences of their actions, becoming a mediator (intermediary) who helped children solve problems wisely and becoming an evaluator by collaborating with parents in developing positive discipline in children.

Keywords


positive discipline; teachers; strategies

Full Text:

PDF

References


Ardito Ramadhan. (2022). Kementerian PPPA: 11.952 Kasus Kekerasan terhadap Anak Terjadi Sepanjang 2021, Mayoritasnya Kekerasan Seksual. Kompas.Com. https://nasional.kompas.com/read/2022/03/24/15034051/kementerian-pppa-11952-kasus-kekerasan-terhadap-anak-terjadi-sepanjang-2021

Aulina, C. N. (2013). Penanaman Disiplin Pada Anak Usia Dini. Pedagogia, 2(1), 36–49.

Durrant, J. E. (2007). Positive Discipline (Vol. 1, Issue 69). Save the Children.

E. Durrant, P. . (2019). Disiplin Positif. Save the Childrean.

Febriandari, E. I. (2017). Penerapan Metode Disiplin Positif Sebagai Bentuk Pembinaan Pendidikan Karakter Disiplin Anak SD. Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran.

Febrianto, Mory Victor. Amalia, R. (2021). Peran Guru Dalam Membangun Perilaku Disiplin Siswa Kelas IV. Jurnal Cendekia Pendidikan, 7–14.

Gunartati, G., & Kurniawan, D. (2021). Implementasi Disiplin Positif Anak Usia Dini Oleh Pendidik KB Bintang Mulia Krekah Gilangharjo Pandak Bantul. Cendekiawan Ilmiah PLS, 6(1), 34–43. https://doi.org/10.37058/jpls.v6i1.3060

Hidayat, N., Danarti, & Darwati, S. (2016). Disiplin Positif; Membentuk Karakter Tanpa Hukuman. Disiplin Positif; Membentuk Karakter Tanpa Hukuman (The Progressive & Fun Education Seminar) Ke-1, 471–477. http://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/7840

Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak. (2015). Panduan Sekolah Ramah Anak.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Disiplin Positif (Seri Pendidikan Orang Tua). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2009). Peraturan Menteri RI No 58 Tahun 2009. https://doi.org/10.1038/132817a0

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 146 Tahun 2014.

Khaerunnisa, S. M. (2020). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Karakter Peduli Sosial. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 9.

Krisdianti, B., & Yoedo, Y. C. (2021). Penerapan Disiplin Positif oleh Guru dengan Integrasi Iman Kristen pada Kelas I-A di Sekolah Dasar X Surabaya. Aletheia Christian Educators Journal, 2(1). https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.9744/aletheia.2.1.1-23

Lukitasari, S. (2017). Deskripsi Kedisiplinan Anak Usia 5-6 Tahun di KB/TK Pedagogia. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 231–240.

Lusiana, Ainurrahman, D. M. (2022). Peran Guru Dalam Penanaman Karakter Kedisiplinan Pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Kanisius Pontianak Utara. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11, 2778–2785. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i11.59517

Muna’amah, Maimanatul, S. M. S. S. (2021). Peran Guru dalam Optimasi Perkembangan Sikap Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9, 355–362. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/index%0APeran

Oktaviana, A., & Munastiwi, E. (2022). Peran Pendidik dalam Menerapkan Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini melalui Metode Pembiasaan. Obsesi, 6(5), 5297–5306. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2715

Patilima, H. (2013). Peran Pendidik Pos PAUD Dalam Membangun Resiliensi Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1).

Patilima, H. (2022). Pendisiplinan Berbasis Konvensi Hak Anak.

Presiden RI. (2003). Undang Undang No 20 Tahun 2003. In UU RI No 20 Tahun 2003 (pp. 1–33).

Presiden RI. (2005). UU No14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Rejeki, S. (2022). Peran Guru Dalam Penerapan Disiplin Pada Anak dI TK Sepakat Simpang Semadam Aceh Tenggara. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

St. Paul, M. (2009). Positive Discipline: A Guide for Parents. Regents of the University of Minnesota. https://www.childrensmn.org/images/family_resource_pdf/027121.pdf

Sulistyowati, P. Y. (2023). Pelatihan Pelatihan Kiat Membangun Disiplin Positif Dalam Pendidikan Keluarga. Kemitraan Dan Pemberdayaan Masyarakat, III(1). https://doi.org/10.14414/kedaymas.v3i1.3561

Sulvinajayanti, Adnan Achirudin Saleh, M. N. H. (2021). Pengasuhan Disiplin Positif Islami Sebagai Upaya Penurunan Kekerasan Terhadap anak di Kabupaten Sidrap. Jurnal Penelitian, 15, 77–110. https://doi.org/DOI : 10.21043/jp.v15i1.10241

General Comment No.8 Protection from punishment, 8 (2007).

General Comment No 13 The right of the child to freedom from all forms of violence, 13 16 (2015).

Unesco. (2006). Positive Discipline in the Inclusive Learning-Friendly Classroom (Issue NeurIPS). Biro Pendidikan Regional Asia dan Pasifik UNESCO.

Wijaya, I. D. R. (2015). Disiplin Positif Dalam Pengasuhan dan Pendidikan.

Yuliantina, I.,& Wahyudi, D., A. (2020). Perlindungan dan Pengasuhan.

Zahra Inas. (2020). Disiplin Positif Bagi Anak Usia Prasekolah. UIN Sultan Syarif Kasim.

Zamzani, C. . (2016). Penerapan Disiplin Positif Sebagai Upaya Membangun Karakter Peserta Didik.




DOI: https://doi.org/10.15408/jece.v5i1.34415 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

CrossRef CrossRef Garuda dimension sinta


 

Creative Commons License


© Copyright CC-BY-SA

web analytics View My Stats

JECE, p-ISSN: 2686-2492 e-ISSN: 2715-8918