PENCEGAHAN KEKERASAN BERBASIS GENDER OLEH KONSELOR SPIRITUAL DI LK3 UIN JAKARTA
Abstract
Abstract. This study investigates gender-based violence prevention by spiritual counselors at LK3 UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, a state Islamic university. In response to the alarming rates of gender-based violence in universities, the study delves into LK3's efforts to address this issue. Utilizing qualitative methods, including interviews, observations, and literature analysis, the research sheds light on the spiritual counselors' role. Findings highlight a lack of student awareness regarding gender-based violence, including prevalent instances of bullying and derogatory remarks. Spiritual counselors bridge this gap by imparting religious knowledge and supporting vulnerable students. Their proactive strategies involve religious education and emotional assistance, fostering a safer and more respectful university environment.
Keywords: Gender-Based Violence, Spiritual Counselors, Prevention Strategies, Higher Education Institutions, Religious Education.
Abstrak. Penelitian ini menggali upaya pencegahan Kekerasan Berbasis Gender (KBG) oleh konselor spiritual di Lembaga Konsultasi Kesejahteraan Keluarga (LK3) UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, menghadapi angka KBG yang tinggi di perguruan tinggi. Menggunakan metode penelitian kualitatif dengan wawancara, observasi, dan literatur, penelitian ini memberikan gambaran pencegahan KBG dari perspektif spiritual konselor LK3. Temuan menyoroti minimnya pemahaman mahasiswa mengenai KBG, termasuk kasus perundungan dan penghinaan seksis. Konselor spiritual memainkan peran kunci dalam mengisi kesenjangan ini melalui pengetahuan agama dan dukungan emosional. Strategi pencegahan melibatkan edukasi agama dan pendampingan mahasiswa yang rentan terhadap KBG. Penelitian ini menekankan pentingnya bimbingan spiritual dalam menciptakan lingkungan kampus yang lebih aman dan hormat bagi semua mahasiswa.
Kata Kunci: Kekerasan, Gender, Spiritual.
Keywords
References
Anggreini, M. S. (2023). Peran UN Women Dalam Mengatasi Gender Based Violence di Afrika Selatan Tahun 2014-2021.
Crooks, C. V., Jaffe, P., Dunlop, C., Kerry, A., & Exner-Cortens, D. (2019). Preventing gender-based violence among adolescents and young adults: Lessons from 25 years of program development and evaluation. Violence against women, 25(1), 29-55.
Habibullah, H. (2010). Hubungan Antara Konsep Diri dengan Penyesuaian Diri Gelandangan dan Pengemis di PSBK Pangudi Luhur Bekasi. Sosio Konsepsia: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Kesejahteraan Sosial, 15(2), 109-121.
Hadi, S. (2017). Pemeriksaan Keabsahan data penelitian kualitatif pada skripsi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(1).
Farah, M., Suharsono, Y., & Prasetyaningrum, S. (2019). Konsep diri dengan regulasi diri dalam belajar pada siswa SMA. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 7(2), 171-183.
Khoiryasdien, A. D., & Ardina, M. (2020, May). Studi Deskriptif Kualitatif: Fenomena
Nomophobia Mahasiswa di Yogyakarta. In Prosiding University Research Colloquium (pp. 285-289).
Komnas Perempuan. 2022. “CATAHU 2022 : Catatan Tahunan Kekerasan Terhadap Perempuan Tahun 2021.” diakses pada laman komnasperempuan.go.id
Kopong, G. J. (2020). Kekerasan Berbasis Gender: Telaah Teoritis “Kawin Tangkap” Dalam Budaya Sumba (NTT). Optimisme: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 1(2), 23-27.
Mundir, M. (2013). Metode penelitian kualitatif dan kuantitatif.
Postingan Instagram @lapmihmmiciputat berjudul “Jejak Kelam Ketua Ormawa UIN Jakarta”, 2023
Purwanti, A. (2020). Kekerasan Berbasis Gender
Perrin, N., Marsh, M., Clough, A., Desgroppes, A., Yope Phanuel, C., Abdi, A., ... & Glass, N. (2019). Social norms and beliefs about gender based violence scale: a measure for use with gender based violence prevention programs in low-resource and humanitarian settings. Conflict and health, 13, 1-12.
Rossa & Patrick. (2022). “Nestapa Nisa: Usai Dilecehkan, Kisahnya Diremehkan; Si Peleceh Diskors Setahun”, LPM Institut (https://lpminstitut.com/2022/04/27/nestapa-nisa-usai-dilecehkan-kisahnya-diremehkan-si-peleceh-diskors-setahun/)
Sewell, S. S. (2022). Predictive Value of Spirituality and Intrinsic Spirituality Motivation on Existential and Religious Well-Being of Women Who have Survived Domestic Violence (Doctoral dissertation, Regent University).
Sutipyo, R., & Latifah, A. (2017). Prestasi Belajar Siswa Madrasah Aliyah Negeri (MAN) X Sleman Yogyakarta Ditinjau Dari Dimensi Religiusitas. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 50-78.
Tafsir Surah Al-Ankabut ayat 45 Qur’an Kemenag, diakses pada laman quran.kemenag.go.id
Tafsir Surah Al-Asr ayat 2 & 3 Qur’an Kemenag, diakses pada laman quran.kemenag.go.id
Yusuf, R. N., Musyadad, V. F., Iskandar, Y. Z., & Widiawati, D. (2021). Implikasi asumsi konsep diri dalam pembelajaran orang dewasa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1144-1151
DOI: 10.15408/empati.v12i2.35532
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Nadya Kharima, Ahmad Zaky
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.