ANALISIS FILSAFAT PENDIDIKAN PERENIALISME PEMIKIRAN ROBERT MAYNARD HUTCHINS DALAM PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH DASAR

St. Rosmi, Idawati Idawati, Hamdia Sayadi

Abstract


This work aims to discover Robert Maynard Hutchins' thoughts on character education in elementary schools from a perpetual perspective. Teachers can use this research to teach character education by utilizing the idea of perennials, which is very important for developing children's character. This research uses a literature study methodology combined with qualitative descriptive techniques. The perennial school of thought considers how humans must evolve with the times. The perennial philosophy approach to character education emphasizes how humans behave according to the good values inherent in themselves. Because elementary school education is a foundation for higher education, character education is most appropriate if started at that level. The concept of perennialism in character education emerged as a response to the contemporary cultural crisis. The philosophy of perennial prioritises efforts to return to the past, especially rebuilding ideals and ideas that were once a strong way of looking at the world. Through character education, these values and ideals of life can be restored to ensure that future generations maintain their identity as an Indonesian nation. One of the options that must be used in elementary school character education is the core of the perennial philosophy.

 


Keywords


Perenialism, Character Education; Robert Maynard Hutchins

Full Text:

PDF

References


Anggraini, A. I., Suwarto, S., & Iskandar, D. (2020). Analisis aktivitas pembelajaran biologi pada google classroom di masa pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 6(2), 168-174.

Ahmadi, R. (2014). Pengantar Pendidikan Asas & Filsafat Pendidikan. In Ar-Ruz Media. Hutchins, & M., R. (1950). The Idea of a College. Retrieved 2022-09-19.http://www.ditext.com/hutchins/1950.html

Kaderi, & Alwi, M. (2017). Perenialisme di Era Globalisasi. Jurnal Tarbiyah (JurnalIlmiah Kependidikan), 6(1), 59–74.

Mahendra, & Yasinta. (2019). Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. In Seminar NasionalPagelaran Pendidikan Dasar Nasional (PPDN).

McNeill, & H, W. (1991). Hutchins’ University: A Memoir of the University of Chicago,1929–1950. The University of Chicago Press.

Nursalim, Eko, & Khojir. (2021). Aliran Perenialisme dan Implementasinya dalam Pendidikan Islam. Cross-Border, 4(2), 673–684.

Nuryamin. (2019). Implementasi Filsafat Parenial dalam Pembelajaran. Jurnal Aqidah-Ta, V (1), 49–61.

Prabandari, & Siwi, A. (2020). Impelementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2(1), 68–71.

Putri, & Palupi, D. (2018). Pendidikan Karakter pada anak sekolah dasar. Ar.Riayah Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1).

Samani, Muchlas, & Hariyanto. (2014). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. PT Remaja Rosdakarya.

Sisdiknas. (2003). Undang-Undang No 20 Tahun 2003. In Depdiknas.

Sutopo. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. Universitas Sebelas Maret.

Suwarto, S. (2009). Pengembangan tes dan analisis hasil tes yang terintegrasi dalam program komputer. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 3(1).

Suwarto, S. (2010). Pengembangan the two-tier diagnostic tes pada bidang biologi secara terkomputersisasi. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 14(2).

Suwarto, S. (2012). Dimensi pengetahuan dan dimensi proses kognitif dalam pendidikan. Widyatama, 19(1).

Suwarto, D. (2013). Pengembangan Tes Diagnostik Dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Suwarto, S. (2014). Teori Tes Klasik dan Teori Tes Modern. WIDYATAMA, 20(1).

Suwarto, S. (2016). Karakteristik tes Biologi kelas 7 semester gasal. Jurnal Penelitian Humaniora, 17(1), 1-8.

Suwarto, S. (2017). Pengembangan tes ilmu pengetahuan alam terkomputerisasi. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 21(2), 153-161.

Suwarto, S. (2017, March). Tingkat Kesulitan, Daya Beda, dan Reliabilitas Tes Biologi Kelas 7 Semester Genap. In Seminar Nasional MIPA 2016.

Suwarto, S., Muzaki, A., & Muhtarom, M. (2021). Pemanfaatan media youtube sebagai media pembelajaran pada siswa kelas XII MIPA di SMA Negeri 1 Tawangsari. Media penelitian pendidikan: jurnal penelitian dalam bidang pendidikan dan pengajaran, 15(1), 26-30.

Suwarto, S., Rohmatin, N., & Yamsih, S. (2021). Analisis keefektifan pembelajaran online di masa pandemi pada siswa kelas X MIPA 6 SMA Negeri 1 Tawangsari. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 7(1), 38-46.

Suwarto, S., Wahyuni, S., & Yamsih, S. (2021). Persepsi Siswa Kelas X MIPA 2 SMA Negeri 1 Tawangsari terhadap Metode Pembelajaran Berbasis Online dimasa Pandemi. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 15(1), 20-25.

Suwarto, M. P. (2022). Karakteristik Tes Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan, 31(1), 109-120.

Suwarto, M. P. (2022). Pedagogik Ilmu Pengetahuan Alam. Penerbit Lakeisha.

Yasyakur, M., Sirojuddin, K., Wartono, & Julmanan, A. (2021). Perenialisme Dalam Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1).

Yati, Yuni, & Endang. (2022). pendidikan karakter di sekolah dasar dalam pandangan filsafat perenialisme Thomas Aquinas. Jurnal PGSD STKIP PGRI Banjarmasin, 1(3), 32–38.




DOI: https://doi.org/10.15408/elementar.v4i2.42804 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats

Copyright © 2021, Eelementar: Jurnal Pendidikan Dasar, p-ISSN: 2807-226X, e-ISSN: 2807-2006

 

Indexed By:

 Logo Sinta Ristekbrin Logo Google Scholar Logo Garuda Logo Crossref Logo  Base  Logo Dimensions Logo Indonesia Onesearch Logo Wcmasthead