PENGEMBANGAN E-LKPD BERBASIS PBL-MR MENGGUNAKAN APLIKASI FLIP BUILDER PADA MATERI BENTUK MOLEKUL DAN INTERAKSI ANTAR MOLEKUL

Besse Wahdatillah, Asmadi M. Noer, Lenny Anwar S.

Abstract


Molecular shapes and intermolecular interactions materials were quite difficult because it was related to abstract concept that must be presented with multiple representations, so it was necessary to procure PBL-MR (Problem Based Learning-Multiple Representation)-based teaching materials to present this concept in concrete way. This study aimed to develop student e-worksheet based on PBL-MR in molecular shape and intermolecular interactions materials using flip builder application. The method used is Research and Development (R & D), with the Plomp model. This method consisted of three phases, namely (a) preliminary research phase, (b) development phase and (c) assessment phase. Evaluation of the validation was carried out by 3 media experts and 3 material experts. 1-1 test which was assessed by 3 students from the SAF school in Pekanbaru. Small scale with users response to assess practicality by 3 teachers and 30 students from 3 schools, namely MP1, SP2 and SAF in Pekanbaru. The results showed that student e-worksheet was rated very valid with average percentages of material experts 93.83% and media experts 100%; test 1-1 got comments from students and improvement of questions in student e-worksheet; teacher and student responses got average percentages of 95.83% and 84.23% with very practical category. In conclusion, the student e-worksheet was very valid and very practical, so it was suitable for use in chemistry learning.

Abstrak

Materi bentuk molekul dan interaksi antar molekul tergolong sulit karena terkait dengan konsep abstrak yang harus disajikan dengan multi representasi, sehingga perlu dilakukan pengadaan bahan ajar berbasis PBL-MR (Problem Based Learning-Multiple Representation) untuk menyajikan konsep ini secara konkret. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan e-LKPD berbasis PBL-MR pada materi bentuk molekul dan interaksi antar molekul menggunakan aplikasi flip builder. Metode yang digunakan adalah Research and Development (R & D), dengan model Plomp. Metode ini terdiri dari tiga fase, yaitu (a) fase penelitian pendahuluan, (b) fase pengembangan dan (c) fase penilaian. Penilaian validasi dilakukan oleh 3 orang ahli media dan 3 orang ahli materi. Uji 1-1 dinilai oleh 3 orang siswa dari sekolah SAF Pekanbaru. Uji skala kecil dengan respon pengguna untuk menilai kepraktisan oleh 3 orang guru dan 30 orang siswa dari 3 sekolah, yaitu MP1, SP2 dan SAF di Pekanbaru. Hasil penelitian menunjukkan bahwa e-LKPD dinilai sangat valid dengan persentase rata-rata ahli materi 93,83% dan ahli media 100%; uji 1-1 mendapatkan komentar siswa dan perbaikan soal dalam e-LKPD; respon guru dan siswa memperoleh persentase rata-rata 95.83% dan 84,23% dengan kategori sangat praktis. Kesimpulannya, e-LKPD yang dikembangkan sangat valid dan sangat praktis sehingga layak digunakan dalam pembelajaran kimia.


How To Cite: Wahdatillah, B., Noer, A.M., Anwar, S. L.. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis PBL-MR Menggunakan Aplikasi Flip Builder Pada Materi Bentuk Molekul dan Interaksi Antar Molekul. EDUSAINS, 14 (1) : 72-83.


Keywords


E-LKPD; PBL-Multiple Representations; flip builder; interaksi antar molekul.

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, R., Laksmiwati, D., Supriadi, S., & Mutiah, M. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Tiga Level Representasi Pada Materi Kesetimbangan Kimia untuk Siswa Sekolah Menengah Atas Kelas XI. Chemistry Education Practice, 4(3), 262–268. https://doi.org/10.29303/cep.v4i3.2744

Adawiyah, R., Susilawati, & S, L. A. (2021). Development of Interactive E-Module on Oxidation-Reduction Concept. JTK: Jurnal Tadris Kimiya, 6(2), 202–212.

Alighiri, D., Drastisianti, A., & Susilaningsih, E. (2018). Pemahaman Konsep Siswa Materi Larutan Penyangga dalam Pembelajaran Multiple Representasi. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(2), 2192–2200.

Arifiyanti, F. (2019). The Implementation of Problem Based Learning With Multiple Representations in Work and Energy. International Journal of Learning and Instruction (IJLI), 1(2), 95–101. https://doi.org/10.26418/ijli.v1i2.40164.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Iswandari, S. N., Copriady, J., Noer, A. M., & Albeta, S. W. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Moodle pada Materi Hidrokarbon. Edusains, 12(1), 81–88.

Khoiriyah, P, N. M. D., & Wiyanto. (2015). The Development of Teaching Materials PBL Multiple-Representations Oriented to Improve Concept Mastery. International Conference on Mathematics, Science, and Education, 46–52.

Lathifah, M. F., Hidayati, B. N., & Zulandri, Z. (2021). Efektifitas LKPD Elektronik sebagai Media Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19 untuk Guru di YPI Bidayatul Hidayah Ampenan. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(2), 26–30. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v4i2.668

Marimar, M., Dahlan, D., & Maysara, M. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal Kimia Pokok Bahasan Asam Basa. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo, 6(1), 49–60. https://doi.org/10.36709/jpkim.v6i1.16202.

Meutia, F., Nurdin, N., & Winarni, S. (2021). Development of E-Student Worksheets Based on Multiple Representations of Factors Affecting Reaction Rates. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 7(2), 129–136. https://doi.org/10.29303/jppipa.v7i2.533.

Noor, A. Y., Fitriani, & Kurniasih, D. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Multiple Representasi pada Materi Hukum Dasar Kimia Kelas X IPA SMA Negeri 1 Sungai Raya. Ar-Razi Jurnal Ilmiah, 7(1), 39–46.

Petrucci, R. H., Harwood, W. S., Herring, F. G., & Madura, J. D. (2011). Kimia Dasar: Prinsip-Prinsip dan Aplikasi Modern (9th ed.). Erlangga.

Plomp, T., & Nieveen, N. (2013). Educational design research. Netherlands Institute for Curriculum Development: SLO, 1–206.

Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldn, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Materi Koloid untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9–15.

Priliyanti, A., Muderawan, I. W., & Maryam, S. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Mempelajari Kimia Kelas XI. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 5(1), 11–18. https://doi.org/10.23887/jjpk.v5i1.32402.

Rantih, N. K., Mulyani, S., & Widhiyanti, T. (2019). An Analyses of Multiple Representation about Intermolecular Forces. OP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series 1157, 1–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/4/042029.

Sari, R. P., & Seprianto, S. (2018). Analisis Kemampuan Multipel Representasi Mahasiswa FKIP kimia Universitas Samudra Semester II pada Materi Asam basa dan Titrasi Asam Basa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 6(1), 55–62. https://doi.org/10.24815/jpsi.v6i1.10745.

Seruni, R., Munawaoh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan Modul Elektronik (E-Module) Biokimia Pada Materi Metabolisme Lipid Menggunakan Flip Pdf Professional. Jurnal Tadris Kimiya, 4(1), 48–56. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i1.4672.

Sholehah, P. S., & Azhar, M. (2019). Pengembangan Modul Bentuk Molekul Berbasis Inkuiri Terstruktur dengan Penekanan pada Level Submikroskopik Menggunakan Pemodelan untuk Kelas X SMA. EduKimia, 1(1), 60–69. https://doi.org/10.24036/ekj.v1i1.104088.

Simanjuntak, M. P., Marpaung, N., Sinaga, L., & Siregar, N. (2021). The Effect of Problem Based Learning Based on Multiple Representations to the Students’ Science Conceptual Understanding. Journal of Physics: Conference Series, 1819(1), 1–8. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1819/1/012029

Suarningtyas, S., & Hidayah, R. (2022). Development of Student E-Worksheet Based on PBL (Problem Based Learning) to Practice Metacognitive Abilities of High School Student on Reaction Rate Material. International Journal of Current Science Research and Review, 5(5), 1680–1687. https://doi.org/10.47191/ijcsrr/v5-i5-35

Sugiyono. (2017). Memahami penelitian kualitatif. Alfabeta.

Susilaningsih, E., Drastisianti, A., Lastri, Kusumo, E., & Alighiri, D. (2019). The Analysis of Concept Mastery Using Redox Teaching Materials with Multiple Representation and Contextual Teaching Learning Approach. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(4), 475–481. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i4.18072

Vinsiah, R., & Fadhillah, F. (2018). Studi Ikatan Hidrogen Sistem Metanol-Metanol dan Etanol-Etanol dengan Metode Molekular Dinamik. Sainmatika: Jurnal Ilmiah Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 15(1), 14–22. https://doi.org/10.31851/sainmatika.v15i1.1739

Wela, G. S., Sundaygara, C., & Yuli Pratiwi, H. (2020). PBL dengan Pendekatan Multiple Representation terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Ditinjau dari Kemampuan Kolaborasi. RAINSTEK : Jurnal Terapan Sains & Teknologi, 2(3), 209–220. https://doi.org/10.21067/jtst.v2i3.4711

Winarni, Kurniawan, R. A., & Fadhilahl, R. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Berbasis Multipel Representasi pada Materi Laju Reaksi di SMA Panca Bhakti Pontianak. Jurnal Pendidikan, 7(1), 1–12.

Yunianto, T., Negara, H. S., & Suherman, S. (2019). Flip Builder: Pengembangannya pada media pembelajaran Matematika. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 115–127. https://doi.org/10.24042/terampil.v6i2.5056




DOI: https://doi.org/10.15408/es.v14i1.25658 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

EDUSAINS.  P-ISSN:1979-7281
;E-ISSN:2443-1281

 Web Analytics Made Easy - StatCounterView My Stats