MODUL VIRTUAL BERBASIS INKUIRI TERBIMBING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS

Rifqi Pratama

Abstract


VIRTUAL MODULE BASED ON GUIDED INQUIRY TO IMPROVE CRITICAL THINKING ABILITY

 

Abstract

The use of virtual module was aimed to develop students’ independent learning that may lead to their critical thinking ability. Guided inquiry is a model that directs students to find facts through existing data and through experimental results. Guided inquiry-based virtual module was then developed in order to systematically help students to increase their critical thinking, particularly in the concept of thermochemical material. This study uses control group pretest-posttest design. Students' critical thinking skills are measured through learning outcomes. Based on the results of the analysis using the Mann-Whitney test there are differences on the students’ ability in the experimental class and control class. While students of both class shows an increase in their critical thinking, students of the experiment class show more effective in dealing with the improvement. Therefore, it is summarized that guided inquiry-based virtual learning can improve students' critical thinking skills.

 

Abstrak

Modul virtual adalah sebuah bahan ajar yang disajikan untuk peserta didik agar dapat belajar secara mandiri yang disusun secara sistematis untuk mencapai tujuan pembelajaran tertentu yang disajikan ke dalam format elektronik yang di dalamnya terdapat animasi, simulasi, gambar, serta navigasi yang membuat pengguna lebih interaktif, aktif, inovatif, dan menyenangkan dalam proses belajar yang mana dapat mengarahkan peserta didik agar berpikir secara kritis. Inkuiri terbimbing merupakan model yang mengarahkan peserta didik menemukan fakta melalui data yang ada serta melalui hasil eksperimen. Modul virtual berbasiskan model ini digunkan didalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik pada materi Termokimia. Penelitian ini menggunakan Control group pre test-post test design. Kemampuan berpikir kritis peserta didik diukur melalui hasil belajar. Berdasarkan hasil analisis dengan menggunakan uji Mann-Whitney terdapat perbedaan pada kelas eksperimen yang diajarkan menggunakan dengan modul virtual berbasis inkuiri terbimbing dengan kelas kontrol yang menggunakan pembelajaran inkuiri terbimbing tanpa modul virtual. Hasil analisis menunjukkan masing-masing kelas terdapat peningkatan dalam berpikir kritis tetapi pada kelas eksperimen peningkatan kemampuan berpikir kritis lebih efektif dari kelas kontrol, maka pembelajaran dengan modul virtual berbasis  inkuiri terbimbing dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik.

 


Keywords


virtual module; guided inquiry; modul virtual; inkuiri terbimbing; berpikir kritis; critical thinking

Full Text:

PDF

References


Altun, E., Burak F., and Alev A. 2009. “Developing an Interactive Virtual Chemistry Laboratory Enriched with Constructivist Learning Activities for Secondary Schools.” 1:1895–98.

Amri, S. 2012. Proses Pembelajaran Kreatif Dan Inovatif Dalam Kelas. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Ariyanti, E. 2010. “Pembelajaran Berbasisi Praktikum Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa.” Jurnal Matematika Dan IPA Vol.I:1–12.

Budiarti, S. 2016. “Guided Inquiry Berbantu E-Modul Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis.” Journal of Innovative Science Education 5(2):144–51.

Endah D. Y., Widha S., Haryono. 2012. “Pembelajaran Kimia Menggunakan Inkuiri Terbimbing Dengan Media Modul Dan e–Learning Ditinjau Dari Kemampuan Pemahaman Membaca Dan Kemampuan Berpikir Abstrak.” Jurnal Inkuiri 1(2):112–20.

Evi, S., Baskoro A. P. 2018. “The Effectiveness of Inquiry Lesson-Based Immunity System Module to Empower the Students’ Critical Thinking Skill.” 10(1):97–112.

Facione, Peter A. 2013. “Critical Thinking : What It Is and Why It Counts.” Insight Assessment 1–28.

Fazlia, R. and Inda Rahmayani. 2017. “Identifikasi Kesulitan Siswa Dalam Memahami Materi Termokimia Dengan Menggunakan Three-Tier Multiple Choice Diagnostic Instrument Di Kelas XI MIA 5 MAN MODEL Banda Aceh Abstrak Pendahuluan.” 2(1):35–44.

Gilakjani, Abbas Pourhossein and Lahijan Branch. 2012. “Visual , Auditory , Kinaesthetic Learning Styles and Their Impacts on English Language Teaching.” 2(1):104–13.

Kim, Hae Young and Hae Young Kim. 2010. “The Effects of Guided Inquiry Questions on Students’ Critical Thinking Skills and Satisfaction in Online Argumentation.” (October):156–62.

Kuhlthau, C. 2006. “Guided Inquiry: Learning in the 21st Century.”

Lin, Lijia and Ming Li. 2018. “Optimizing Learning from Animation : Examining the Impact of Biofeedback.” Learning and Instruction 55(February):32–40. Retrieved (https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2018.02.005).

Luzyawati, L. and Universitas W. 2018. “Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma Materi Alat Indera.” (December 2017).

Pedaste, M., et al. 2015. “Phases of Inquiry-Based Learning : Definitions and the Inquiry Cycle.” Educational Research Review 14:47–61. Retrieved (http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003).

Prastowo. 2012. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.

Schullo, S., Melissa V., and Ann E. Barron. 2007. “Selecting a Virtual Classroom System : Elluminate Live vs . Macromedia Breeze ( Adobe Acrobat Connect Professional ).” MERLOT Journal of Online Learning and Teaching 3(4):331–45.

Susanti, A. 2014. “Models Dengan Vee Diagram Dan Kwl Chart Ditinjau Dari Keterampilan Berpikir Kritis Dan Kemampuan Penalaran Formal.” 3(I).

Thompson, T. 2008. “Mathematics Education.” 3(2).

Uswatun, Din A., Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Eli Rohaeti, and Universitas Negeri Yogyakarta. 2015. “Perangkat Pembelajaran Ipa Berbasis Inkuiri Untuk Meningkatkan Critical Thinking Skills Dan Scientific Attitude Siswa.” (May 2017).

UU. 2003. “UU Republik Indonesia No 20 Tahun 2003.”

Wahyudin and A. Sutikno, Isa. 2010. “Keefektifan Pembelajaran Berbantuan Multimedia Menggunakan Metode Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Minat Dan Pemahaman Siswa.” Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia (Indonesian Journal of Physics Education) 6(1):58–62. Retrieved (http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/JPFI/article/view/1105).

Xie, J. and Carey E. Priebe. 2002. “A Weighted Generalization of the Mann-Whitney-Wilcoxon Statistics.” Journal of Statistical Planning and Inference 102(2):441–66.

Zubaidah, S.i, Universitas Negeri Malang, and Duran Corebima Aloysius. 2018. “Asesmen Berpikir Kritis Terintegrasi Tes Essay Asesmen Berpikir Kritis Terintegrasi Tes Essay.” (April 2015).




DOI: https://doi.org/10.15408/es.v11i1.10000 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Rifqi Pratama

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

EDUSAINS.  P-ISSN:1979-7281
;E-ISSN:2443-1281

 Web Analytics Made Easy - StatCounterView My Stats

 

Â