Arabic Orthography: Development of Kahoot and Gamification Website-Based Writing Materials to Improve Understanding of Writing Rules

Mukhtar I. Miolo, Ibnu Rawandhy N. Hula, Fidya Fadila Safriana Laiya

Abstract


This study aims to design and develop Arabic orthography instructional materials using the Kahoot platform integrated with gamification to enhance students’ understanding of Arabic writing rules. The research employed a Research and Development (R&D) approach using the ADDIE model, involving 60 students from MAN 1 Boalemo. The development process included needs analysis, content design, material digitization, validation, implementation, and evaluation. Expert validation confirmed high feasibility with ratings of 88% (media expert), 83% (content expert), and 92% (language expert). Trial implementation showed strong acceptance from both teachers (89%) and students (80%). Learning effectiveness was measured through pretest and posttest, with mean scores improving from 58.85 to 84.20. Paired sample t-tests indicated statistically significant improvement (p < 0.05), while normality tests confirmed data distribution was normal. The results suggest that gamified instructional design using Kahoot effectively boosts student motivation, engagement, and mastery of Arabic orthography. This work contributes to the field by offering an engaging, scalable, and pedagogically sound solution for Arabic language learning in digital environments.

Keywords


Arabic orthography; gamification; Kahoot

Full Text:

PDF

References


Abdillah, R., Kuncoro, A., Erlangga, F., & Ramdhan, V. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot! dan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Gamifikasi. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 2(1).

Abdul Mutalib, A. R. (2023). Penyesuaian Ortografi dan Imbuhan Kata Pinjaman Bahasa Arab dalam Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Kedah Darul Aman) 2008. RENTAS: Jurnal Bahasa, Sastera dan Budaya, 2(1).

Aini, Q., Lutfiani, N., & Zahran, M. S. (2021). Analisis Gamifikasi iLearning Berbasis Teknologi Blockchain. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 2(1).

Chandra, M. F., & Yuhelman, N. (2023). Literatur Review : Pengembangan Media Kahoot sebagai Media Pembelajaran Siswa. JIPMuktj:Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 4(1).

Dalimunthe, A., Affandi, M., & Suryanto, E. D. (2021). Pengembangan Modul Praktikum Teknik Digital Model Addie. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 8(1).

Dewi, I. D. A. L., Asril, N. M., & Wirabrata, D. G. F. (2021). Instrumen Asesmen Untuk Mengukur Perkembangan Fisik Motorik Kasar pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3).

Fonna, M., Elisyah, N., Ali, M., & Armita, D. (2024). Pelatihan Penerapan Gamifikasi dalam Pembelajaran Matematika untuk Mahasiswa Calon Guru SMK. Jurnal Solusi Masyarakat Dikara, 4(1).

Haoming, L., & Wei, W. (2024). A Systematic Review on Vocabulary Learning in AR and VR gamification context. Computers & Education: X Reality, 4(100057).

Hendriyati Haryani, Wahid, S. M., Fitriani, A., & Ariq, M. faris. (2023). Analisa Peluang Penerapan Teknologi Blockchain dan Gamifikasi pada Pendidikan. Jurnal MENTARI: Manajemen, Pendidikan dan Teknologi Informasi, 1(2).

Hidayat, I., Supriani, A., Setiawan, A., & Lubis, A. (2023). Implemantasi aplikasi kahoot sebagai media pembelajaran interaktif dengan siswa SMP negeri 1 Kunto Darussalam. Journal on Education, 6(1).

Hula, I. R. N., Helingo, A., Jassin, S. N. A., & Sarif, S. (2022). Transcription of Pegon Gorontalo Arabic Orthography, Malay and Arabic Standard: A Contraceptive Linguistic Analysis. `A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 11(2).

Hula, I. R. N., Mariana, A., Sultan, I., & Gorontalo, A. (2024). TADBIR : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. Integration of Pegon Arabic Orthographic Learning In Gorontalo ’ S Local Wisdom-Based Curriculum: A Needs Analysis Tadbir : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(2).

Ismail, S., Mohamed, Y., Abdul Razak, Z. R., Hj Ibrahim, M., & Isa, Z. (2021). Analisis Kesilapan Sintaksis Bahasa Arab dalam Penulisan Karangan Pelajar Natif Bahasa Melayu. International Journal of Language Education and Applied Linguistics, 11(1).

Karmila Sari, R., & Siti Nurani. (2021). Quizizz atau Kahoot, Gamifikasi Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 1(3).

Kedah, Z. (2023). Inovasi Penerapan Teknik Gamifikasi terhadap Pembelajaran Kampus Merdeka. Jurnal MENTARI: Manajemen, Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 1(2).

Khotimah, H., Arifin, A. S., & Rahmawati, N. (2023). Varian Hamzah dan Alif pada Surah Al-Kahfi (Tinjauan Ejaan Bahasa Arab). Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 12(1).

Khotimah, K., & Aini, K. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Problem-Based Learning (PBL) untuk Memfasilitasi Kemampuan Literasi Matematis Siswa. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 5(1).

Manoppo, N., & Abdullah, A. (2024). Orthography of Ta’ Marbuthah and Ta’ Maftuhah in the Qur’an. ELOQUENCE : Journal of Foreign Language, 3(2).

Mertayasa, I. M., Astawan, I. G. A., & Gading, I. K. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Media Gamifikasi- Kahoot Berbasis HOTS terhadap Penguasaan Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(2).

Nurhikmah;, Aswan, D., Asrul Bena, B. N., & Malik Ramli, A. (2023). Pelatihan Gamifikasi dalam Pembelajaran Sekolah Menegah Atas. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1).

Nurjannah, N., Kaswar, A. B., & Kasim, E. W. (2021). Efektifitas Gamifikasi dalam Pembelajaran Matematika. JURNAL MathEdu (Mathematic Education Journal), 4(2).

Pahlawan, U., & Tambusai, T. (2023). EDUCARE : Jurnal Pendidikan dan Kesehatan Menggunakan Teknik Gamifikasi untuk Meningkatkan Pembelajaran dan Keterlibatan Siswa di Kelas. Educare, 1(1).

Pera Aprizal, A. (2021). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru, 2(2).

Ruhansih, D. S. (2017). Efektivitas Strategi Bimbingan Teistik untuk Pengembangan Religiusitas Remaja (Penelitian Kuasi Eksperimen terhadap Peserta Didik Kelas X SMA Nugraha Bandung Tahun Ajaran 2014/2015). QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 1(1).

Shaiful Baharum, A., Samah, R., & Abdul Rahman, A. (2022). Ortographical Errors and Its Implication in Directed Essay Writing among Public Universities Non-Arabic Students: A Study in Universiti Sains Islam Malaysia/Kesalahan Ortografi dan Implikasinya melalui Penulisan Esei Berpandu Pelajar Bukan Penutur Arab: . Sains Humanika, 14(2).

Siti Rahmah, B., Saipolbarin, R., & Mohammad Taufiq Abdul, G. (2022). Integrasi Konsep Kecerdasan Buatan dalam Reka Bentuk kit E-Muhadathah untuk bukan Penutur Arab: Integration concept of artificial intelligence in the design of E-Muhadathah untuk bukan penutur Arab. Journal of ICT in Education, 9(1).

Sri Legowo, Y. A. (2022). Gamifikasi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. JISPE: Journal of Islamic Primary Education, 3(1).

Syagif, A. (2022). Strategi Penguatan Literasi Berbahasa Arab bagi Santri Milenial. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 13(1).

Syahrial Labaso, Ratna Hestiana, Rinaldy, A., & Adtman A. Hasan. (2024). Layanan Supervisi Klinis Terhadap Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah. Al-Kilmah, 3(1).

Tyaningsih, R. Y., Hayati, L., Sarjana, K., Sridana, N., & Prayitno, S. (2022). Penerapan Metode Gamifikasi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Geometri Analitik Bidang Melalui Aplikasi Kahoot. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(2).

Wu, L., Zhang, X., & Sun, L. (2024). Research on Middle School Chemistry Teaching Design Based on Real Problem Situation. Advances in Social Sciences Research Journal, 11(5).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by:

CrossRef ebsco DOAJ sinta Google Scholar Advanced Sciences Index (ASI) MoraRef MoraRef


 

View My Stats

Arabiyat is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International