Development of The An-Najah Mobile Learning Application to Improve Students’ Arabic Reading Skills

Muhamad Ibnu Setiawan Pratama, Nanin Sumiarni, Hasan Saefuloh

Abstract


The integration of technology in educational settings has revolutionized conventional teaching approaches, particularly in language instruction. This research investigates the development and efficacy of the An-Najah mobile learning application designed to enhance reading competencies among students at Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 2 Cirebon. Employing a research and development methodology, this study utilized the ADDIE framework (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) to construct and validate the educational technology intervention. The results of the study show that Arabic language learning at MAN 2 Cirebon city is still based on traditional media and faces various challenges in teaching reading skills; The an-Najah app developed has a very good feasibility rate based on the assessment of media experts (96%) and content experts (83%) with an average feasibility of 90%; and effectiveness testing through pre-test and post-test showed a significant increase from an average score of 55.4 to 90.8, showing an increase of 63.9%. However, the challenge of teaching Arabic reading skills still requires adaptive educational media innovation.

Keywords


Arabic reading skills; mobile apps for learning; Arabic learning

Full Text:

PDF

References


Abd Allāh, L. (2023). Atsar al-ta'līm bi al-jawwāl fī ta'allum mahārat al-qirā'ah ladā muta'allimāt al-'arabiyyah lughah thāniyah. Al-Shahrānī, 13(1).

Aisyah, A. S., Mulyawan, S., & Saefuloh, H. (2024). Pengembangan Permainan Arabic Treasure Hunter dalam Meningkatkan Kosakata Siswa Kelas 4 Madrasah Ibtidaiyah Al-Islamiyah Bhakti Buana Sangkanurip. El-Ibtikar: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 13(1).

Arafah, H. (2021). Tathwīr al-kitāb al-madrasī "al-Muyassar fī 'ilm al-naḥw: 'alā asās al-kharā'ith al-dhihniyyah (al-asmā' wa al-af'āl namūdhajan)." Jāmi'at Sharīf Hidāyat Allāh al-Islāmiyyah al-Ḥukūmiyyah Jākartā.

Arīfah, F. (2024). Tathwīr kitāb al-lughah al-'arabiyyah li al-ṣaff al-'āshir 'alā asās al-manhaj al-dirāsī al-istiqlālī bi al-madrasah al-'āliyah Miftāḥ al-'Ulūm Karādīnān. Al-Jāmi'ah al-Islāmiyyah al-Ḥukūmiyyah bi Fūnūrūghū.

Atika, A., Kosim, K., Sutrio, S., & Ayub, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Mobile Learning Berbasis Android pada Materi Fluida Statis. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1).

Baidlowi, A., Rusman, M., & Mulyawan, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint untuk Pembelajaran Nahwu Kelas VIII di MTs Darul Hikam Cirebon. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 12(1).

Cantika, H. (2023). Pengembangan Multimedia Pembelajaran pada Mata Pelajaran PKN Kelas X SMA. Universitas Negeri Padang.

Dīnā, I. (2021). Tathbīq ṭarīqat ḥifz kitāb shi'r ra'si sīrāh li istī'āb mufradāt al-ṭālibāt fī al-ṣaff al-awwal fī al-madrasah al-dīniyyah bi al-ma'had al-salafī Kiyāhī Ḥājj Shams al-Dīn Dūrīsāwū Fūnūrūghū ta'līm al-lughah al-'arabiyyah. Al-Jāmi'ah al-Islāmiyyah al-Ḥukūmiyyah bi Fūnūrūghū.

Ernawati, A., & Saifudin, A. (2018). Perancangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa Jawa Berbasis Android. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 3(4).

Faqih, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android. Konfiks Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(2).

Febrianingsih, D. (2021). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa Arab. SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(2).

Fitriyana, A., Terttiaavini, T., Mustika, S. P., Yeti Friyani, Andiki Sianipar, & Salbani, S. (2024). Pengembangan Aplikasi Membaca Digital Yassa Sebagai Solusi Praktis Membaca di mana saja Menggunakan Metode Devops. Journal of Information Systems Management and Digital Business, 1(3).

Hakim, A. (2020). Pendidikan Islam dalam Era Revolusi 4.0. Jurnal Tamaddun, XXI(1).

Hamidah, H., Nuryaman, A. D., & Muhsinah, M. (2022). Pemanfaatan Gawai oleh Guru Berlatar Belakang Non-PBA dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Arabi : Journal of Arabic Studies, 7(1).

Huda, B., & Priyatna, B. (2019). Penggunaan Aplikasi Content Manajement System (CMS). Systematics, 1(2).

Ilmiawan, & Arif. (2018). Pengembangan Buku Ajar Sejarah Berbasis Situs Sejarah Bima (Studi Kasus pada Siswa Kelas X MAN 2 Kota Bima). JISP, 2(3).

Izzah, I. (2018). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Masyarakat Madani. Pedagogik : Jurnal Pendidikan, 5(1).

Jasmine, K. (2024). Pembelajaran Bahasa Arab Historis, Adaptif dan Aplikatif. In Penambahan Natrium Benzoat dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu.

Khalīmiyā, A. (2019). Ta'līm mahārat al-qirā'ah li al-nāṭiqīn bi ghayrihā. Lisānunā, 9(2).

Mudinillah, A., Amrina, A., & Vujiachi, D. L. (2022). Penggunaan Aplikasi Benime pada Pembelajaran Bahasa Arab Kelas VI SD IT Ar - Rahman Palangki. Taqdir, 8(1).

Nūrū, A. R., & Raḥmūwah, F. A. (2020). Ta'līm mahārāt al-qirā'ah li ta'zīz fahm al-maqrū' fī al-ma'had bi al-lughah al-'arabiyyah. Lisān al-Ḍād, 7(2).

Siregar, H. F., & Melani, M. (2019). Perancangan Aplikasi Komik Hadis Berbasis Multimedia. Jurnal Teknologi Informasi, 2(2).

Sugiyono, D. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.

Sukmawati, F. (2021). Media Pembelajaran. Dalam Tahta Media Group (1st ed.). CV Tahta Media Group.

Susanti, Y. (2019). Meningkatkan Keterampilan Membaca Bahasa Arab melalui Model Quantum Teaching di MAN 3 Padang Panjang. Lughawiyah: Journal of Arabic Education and Linguistics, 1(1).

Syaefudin, F. (2023). Pengembangan Media Aplikasi Belajar Aswat ‘Arabiyyah Berbasis Android Untuk Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah Imogiri Yogyakarta. UIN Sunan Kalijaga.




DOI: https://doi.org/10.15408/a.v12i1.46524

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by:

CrossRef ebsco DOAJ sinta Google Scholar Advanced Sciences Index (ASI) MoraRef MoraRef


 

View My Stats

Arabiyat is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International