Arabic Language Learning Innovation Based on Technology Utilization

Betty Mauli Rosa Bustam, Kharisma Noor Latifatul Mahmudah, Kun Hidayat

Abstract


Teachers' low utilization of technology in learning Arabic has become a common phenomenon in the education area in Indonesia. The findings of researchers at different schools show the same happening, which is supported by similar studies in various regions of Indonesia. The minimal utilization of technology is undoubtedly out of step with this era and with the Ministry of Education and Culture of the Republic of Indonesia, which is socialized through the Independent Curriculum. However, the findings of these studies do not provide a remedy, namely how to persuade Arabic language teachers to adapt to technology. Therefore, this research aims to provide an example of making a learning video by utilizing an application that is easy to use and can be obtained for free through the website. This research uses the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) method, which makes multimedia from the concept stage to distribution. The result of this research is an Arabic learning video about gender. This gender material was chosen randomly among a variety of other Arabic language materials. This is intended as an example and it is hoped that Arabic language teachers at any level of education can follow the example of making this learning video by changing the material according to the curriculum at the level they teach.

Keywords


technology utilization, arabic learning; MDLC method; learning media; video making

Full Text:

PDF

References


Ahmad, I., Rahmanto, Y., Pratama, D., & Borman, R. I. (2021). Development of augmented reality application for introducing tangible cultural heritages at the Lampung museum using the multimedia development life cycle. ILKOM Jurnal Ilmiah, 13(2).

Bustam, B. M. R., Iswanto, I., Arqam, M. L., Juliani, W. I., & Khairi, A. N. (2021). The Effectiveness of Fun Learning Approach in Arabic Learning. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 13(2).

Bustam, B. M. R., & Perawironegoro, D. (2021). Pendidikan Bahasa Arab untuk Mahasiswa Magister Pendidikan Islam. UAD Press.

Choiroh, M. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Media E-Learning. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, 3(1).

Hamidah, N., Sari, U. L., Takari, Z. D., & Supramanto, J. (2015). Adaptasi Teknologi guna Kemajuan Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Thesis, Universitas Dinamika.

Haniah, H. (2014). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Mengatasi Masalah Belajar Bahasa Arab. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 2(1).

Haris, M. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Maraji’ : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(2).

Hidayat, N., & Khotimah, H. (2019). Pemanfaatan Teknologi Digital Dalam Kegiatan Pembelajaran. JPPGuseda: Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 2(1).

Huriyatunnisa, A. (2022). Penerapan Adaptasi Teknologi bagi Guru Sekolah Dasar dalam Menunjang Pembelajaran dalam Jaringan (Daring) di Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 6(2).

Iswanto, R. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pemanfaatan Teknologi. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 1(2).

Khasanah, N. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab sebagai Bahasa Kedua (Uregensi Bahasa Arab dan Pembelajarannya di Indonesia). An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan dan Studi Islam, 3(2).

Kumala, F. N., Ghufron, A., Astuti, P. P., Crismonika, M., Hudha, M. N., & Nita, C. I. R. (2021). MDLC Model for Developing Multimedia E-learning on Energy concept for primary school students. Journal of Physics: Conference Series, 1869(1).

Lidianti, D., Putra, P., Oktadini, N. R., Meiriza, A., & Sevtiyuni, P. E. (2022). Pemanfaatan Teknologi Augmented Reality dalam Pembelajaran Huruf Hijaiyah dan Makhorijul Huruf. TeIKa, 12(2).

Mahmudah, M., & Paramita, N. P. (2023). Transformasi Pembelajaran Bahasa Arab di Era Digital: Tantangan dan Peluang dalam Pendidikan. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 14(1).

Mukaromah, E. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Meningkatkan Gairah Belajar Siswa. Indonesian Journal of Education Management and Administration Review, 4(1).

Mustaghfaroh, K. S., Putra, F. N., & Ajeng Ananingtyas, R. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan MDLC Untuk Materi Benda dan Perubahan Sifatnya. Journal Automation Computer Information System, 1(2).

Mustika, M., Sugara, E. P. A., & Pratiwi, M. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle. Jurnal Online Informatika, 2(2).

Nasrulloh, M. F., Nasoih, A. K., Satiti, W. S., Khansa, S., & Afifa. (2020). Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab melalui Pelatihan dan Permainan Bahasa Arab. Jumat Pendidikan, 1(1).

Purnasari, P. D., & Sadewo, Y. D. (2020). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kompetesnsi Pedagogik. Publikasi Pendidikan, 10(3).

Roedavan, R., Pudjoatmodjo, B., & Sujana, A. P. (2022). Multimedia Development Life Cycle (MDLC). Teknologi dan Informasi, Multimedia, 7.

Sakdiah, N., & Sihombing, F. (2023). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Sathar, 1(1).

Sari, P. (2019). Analisis Terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale dan Keragaman Gaya Belajar untuk Memilih Media yang Tepat dalam Pembelajaran. Mudir Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1).

Sholihah, E., Supardi, A., & Hilmi, I. (2019). Teknologi Media Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Keislaman dan Pendidikan, 1(2).

Sugiarto, H. (2018). Penerapan Multimedia Development Life Cycle pada Aplikasi Pengenalan Abjad dan Angka. IJCIT (Indonesian Journal on Computer and Information Technology, 3(1).

Susiawati, I., Zulkarnain, Z., Safitri, W., & Mardani, D. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah (Tinjauan pada Kompetensi Guru dan Model Pembelajaran). El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 21(1).

Sustiawati, N. L. (2019). Pemanfaatan Teknologi Pembelajaran dalam Seni Pertunjukan di Era Digital. Seminar Nasional Fakultas Seni Pertunjukan.

Teknologi dalam Transformasi Pembelajaran Kurikulum Merdeka - Direktorat Guru Pendidikan Dasar. (n.d.). Retrieved July 11, 2023, from https://gurudikdas.kemdikbud.go.id/news/teknologi-dalam-transformasi-pembelajaran-kurikulum-merdeka

Yogica, R., Lufri, Fitri, R., & Muttaqiin, A. (2019). Improving Teaching Skills of Pre-teacher Students With Modified Jigsaw on Biology Instructional Methodology Course. Proceedings of the 4th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL 2019).

Zakiah, N. (2021). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Al-Islamiyah Kotabumi Lampung Utara. Indonesian Journal of Instructional Technology, 2(1).




DOI: https://doi.org/10.15408/a.v11i1.34876 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

CrossRef ebsco DOAJ sinta Google Scholar Advanced Sciences Index (ASI) MoraRef MoraRef


 

License

© Copyright CC BY-SA

web analytics View My Stats

Arabiyat, p-ISSN: 2356-153X, e-ISSN: 2442-9473