Arabic Language Learning Model Based on Sharf Serap Nalar Ibadah (SSNI): Increasing Understanding of Al-Qur’an
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdelhadi, Mostefa. (2022). Arabic Language Maintenance in Multicultural Countries and in The Regional City of Toowoomba, Australia. Asia Pacific Institute of Advanced Research (APIAR), 4(2).
Abdel-Rahman, Abu-Melhim, (2014). The Status of Arabic in the United States of America post 9/11 and the Impact on Foreign Language Teaching Programs. Advances in Language and Literary Studies, 5(3).
Abdul Chaer. (2007). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.
Abdul Wahab, Muhbib. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Al-Quran, Majalah Tabligh, 15(19).
Abdul Wahab, Muhbib. (2014). Peran Bahasa Arab dalam Pengembangan Ilmu dan Peradaban Islam. Arabiyat Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1(1).
Abdul Wahab, Muhbib. (2021). Stigma Tak Logis Pernyataan Bahasa Arab Ciri-Ciri Teroris, diakses dari https://www.republika.co.id/berita/qz617f282/stigma-tak-logis-di-pernyataan-bahasa-arab-ciri-ciri-teroris
Affanah, Juhainah Burhan. (n.d.) Musykilat Ta’lîm al-Arabiyyah Li Aghrâdh Khâshshah. http://www.m-a-arabia.com/vb/showthread.php?t=24672, diakses pada 20 Januari 2020.
Afjalurrahmansyah. (2018). Bahasa Arab dalam Bahasa Indonesia (Analisis Kritis terhadap Perubahan Makna Kata Serapan Bahasa Arab). Jurnal Diwan, 4(1).
Ahmad, Muhammad Abd Qadir. (1984). Thuruq Ta'lîm al-Lughah al-'Arabiyyah. Kairo: Maktabah al- Nahdhah al-Mishriyyah.
Ambo, Pera Aprizal. (2021). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru, 2(2).
Anwar, Mohammad Shohibul. (2020). Metode Pembelajaran Sharaf di Pondok Pesantren Al-Luqmaniyyah Yogyakarta (Penggunaan Kitab Sharaf Karangan Kh. Abdurrahman Chudlori Tegalrejo). Konferensi Nasional Bahasa Arab VI.
Ashari, Rizqi Ganis. (2018). Memahami Hambatan dan Cara Lansia Mempelajari Media Sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi, 15(2).
Asy’ari. (2018). Metode, Sistem dan Prinsip Pembelajaran Bahasa Arab yang Inovatif. AN-NABIGHOH, 20(2).
Fahrurrozi, Aziz., & Raswan. (2017). Pengembangan Morfologi Arab Berbasis Konstruktivisme dan Analogi (Mahir Sharaf dalam Waktu Cepat). Jakarta: PBA Press.
Borg & Gall. (1983). Educational Research: An Introduction. London: Longman Inc.
Bouteldjoune, Abdelmohssen. (2012). Motivation in Foreign Language Learning Settings: The Case of Arabic in the USA. ProQuest Dissertations and Theses.
Hadi, H., & Agustina, S. (2016). Pengembangan Buku Ajar Geografi Desa-Kota Menggunakan Model ADDIE. Jurnal Educatio, 11(1).
Hee-Man, Sah., & El-Khazindar, Fouad. (2014). Teaching Arabic in Korea. Handbook for Arabic Language Teaching Professionals in the 21st Century.
Hidayat, D. (2018). Bahasa Arab Qurani Jilid 1. Semarang: Toha Putera.
Ilmi, Nadia Fatchu. (2021). Metode “Tamyiz” untuk Pembelajaran Nahwu dan Sharaf pada Al-Qur’an. Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa V HMJ Sastra Arab Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.
Irawan. (2020). Perubahan Fonologis dan Morfologis Kata Serapan Sunda dari Al-Qur’an dan Pemanfaatannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 3(1).
Junanah. (2010). Kata Serapan Bahasa Arab dalam Serat Centhini: Kajian Morfosemantis. Yogyakarta: Safiria Insania Press.
Knowles, Malcolm Shepherd. (1998). The Adult Learner: The Definite Classic in Adult Education and Human Resource Development. Houston: Gulf Publishing Company.
Kong, Ji-Hyun., et.al. (2020). Arabic Language Teachers’ Perceptions of Learners’ Motivation in South Korean Universities. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 17(1).
Kurnia, et al. (2020). Model Addie Untuk Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah Berbantuan 3d Pageflip. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika.
Mohd, Khairun Nisaa., Adnan, Airil Haimi Mohd., Yusof, Ahmad Ariffuddin., Ahmad, Muhammad Khairul., & Kamal, Muhammad Anwar Mohd. (2019). Teaching Arabic Language to Malaysian University Students Using Education Technologies Based on Education 4.0 Principles. International Invention, Innovative & Creative (InIIC) Conference.
Muna, Wa. (2017). Akselerasi Pemahaman Materi Sharaf Melalui Metode Tamyiz Berbasis Peragaan Pada Mahasiswa Iain Kendari. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 12(2).
Nisa’, Mauidlotun, and Syamsul Arifin. 2020. “Bahasa Arab untuk Tujuan Khusus di Indonesia dan Malaysia: Tinjauan Normatif dan Empiris.” Buletin Al-Turas.
Nur, “Penerapan ESP Di Perguruan Tinggi…” hal.86--103
al-Omari, Sana Kamel, and Abdel-Rahman Husni Abu-Melhim. 2014. “Synonymy in English and Arabic with Reference to the Holy Qur’an: A Contrastive Study.” Theory and Practice in Language Studies.
Park, Moonyoung (CUHK)., & (ISU), Sarah HUFFMAN. (2020). Developing an aeronautical English training unit based on the ADDIE model in an EFL context (Desenvolvendo uma unidade de treinamento de inglês aeronáutico baseada no modelo ADDIE em um contexto EFL). The E-Spesialist, 41(4).
Piskurich, G. M. (2015). Rapid Instructinal Design: Learn ID Fast and Right. Hoboken, NJ: John Wiley & Son.
Qiao, J., Abu, K. N. L., Kamal, B. (2013). Motivation and Arabic Learning Achievement: A Comparative Study Between Two Types of Islamic Schools in Gansu, China. In: Zhang, Q., Yang, H. (eds) Pacific Rim Objective Measurement Symposium (PROMS) 2012 Conference Proceeding. Springer, Berlin, Heidelberg.
Rosyada, Dede. (2020). Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu Pendidikan, Jakarta: Kencana.
Rusdi, M. (2018). Penelitian Desain dan Pengembangan Kependidikan: Konsep, Prosedur dan Sintesis Pengetahuan Baru. Depok: Raja Grafindo Persada.
Ruskhan, Abdul Gaffar. (2008). Bahasa Arab dalam Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Sites, R., & Green, A. (2014). Leaving ADDIE for SAM Field Guide. Alexandria: ASTD Press.
Soesilo., & Parhehean. (2020). Pengembangan Buku Teks Matematika Kelas 8 dengan Model ADDIE. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3).
Soukaina, Kouihi. (2019). The Challenges of learning Modern Standard Arabic as a Foreign Language in China. Thesis, Ibn Zohr University Faculty of Letters and Human Sciences- Agadir, Morocco.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sumi, Akiko M., & Sumi, Katsunori. (2017). Teaching and Learning Arabic in Japan. Handbook for Arabic Language Teaching Professionals in the 21st Century.
Suprayogi, Ugi. (n.d.). Pendidikan Usia Lanjut. Thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.
Wekke, Ismail Suardi. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah. Yogyakarta: Deepublish.
DOI: https://doi.org/10.15408/a.v10i1.32022 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by:
© Copyright CC BY-SA Arabiyat, p-ISSN: 2356-153X, e-ISSN: 2442-9473 |