TUTORS AND STUDENTS ACTIVITIES IN ONLINE ARABIC LEARNING: A FREEDOM TO LEARN PERSPECTIVE
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Albantani, A. M. “Social Media as Alternative Media for Arabic Teaching in Digital Era”, Alsinatuna, Vol. 4, No. 2, 2019.
Albantani, A. M., & A. Madkur. “Teaching Arabic in the era of Industrial Revolution 4.0 in Indonesia: Challenges and opportunities”, ASEAN Journal of Community Engagement, Vol. 3, No. 2, 2019.
Aminoto, T. 2014. “Penerapan media e-learning berbasis schoology untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar materi usaha dan energi di kelas xi sma n 10 kota Jambi”, Sainmatika: Jurnal Sains dan Matematika Universitas Jambi, Vol. 8, No. 1.
Ammas, S. “Pembelajaran Daring dalam Perspektif Merdeka Belajar”, Jurnal Sipatokkong Bpsdm Sulsel, Vol. 2, No. 1, 2021.
Asmuni, A. “Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya”, Jurnal Paedagogy, Vol. 7, No. 4, 2020.
Bahruddin, U. “Improvement of Speaking Skills Through the Use of Arabic as an Introduction Language”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), Vol. 12, No. 8, 2021.
Bahruddin, U., A. M. K. Amrullah, & N. A. Audina. “Constructivism in Maharah Kalam Lecture Using the Instagram Media: The Implementation, Problems, and Tertiary Students’ Perceptions in Indonesia/Kontruktivisme dalam Perkuliahan Maharah Kalam Menggunakan Media Instagram: Implementasi, Problematika dan Persepsi Mahasiswa di Indonesia”, Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, Vol. 5, No. 1, 2021.
Cahyadi, A., H. Hendryadi, & S. Suryani. “Thoughts on Incivility: A Preliminary Study to Identify Uncivil Behavior in Indonesian Higher Education”, Journal of Ethnic and Cultural Studies, 8(1), 2020.
Cinkara, E., & B. Bagceci. “Learners’ attitudes towards online language learning; and corresponding success rates”, Turkish Online Journal of Distance Education, Vol. 14, No. 2, 2013.
Deviana, A. D. “Teaching Strategies in Light of Students’ Creative Thinking in Writing Education at Malang State University Indonesia”, Abjadia, Vol. 4, No. 1, 2019.
Echols, J. M., & H. Shadily. Kamus Inggris Indonesia. 2019.
Gumelar, G. “Penampilan Guru (teacher appearance) terhadap penerimaan siswa SD di Jakarta”, 2017.
Gumelar, G., & A. Haris, “Persepsi Ketertarikan Interpersonal pada Gaya Berpakaian Guru di Jakarta Timur”, Ikra-Ith Humaniora: Jurnal Sosial dan Humaniora, Vol. 2, No. 1, 2018.
Herlina, N. “Manajemen Pembelajaran Daring Di Perguruan Tinggi Pada Masa Pandemi Covid-19”, Journal Civics & Social Studies, Vol. 4, No. 2, 2020.
Houtman, H. “Merdeka Belajar dalam Masyarakat 5.0.”, in Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 2020.
Inah, E. N. “Peran komunikasi dalam interaksi guru dan siswa”, Al-TA'DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, Vol. 8, No. 2, 2015.
Juita, D., & M. Yusmaridi. “The Concept of “Merdeka Belajar” in the Perspective of Humanistic Learning Theory”, Spektrum: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), Vol. 9, No. 1, 2021.
Kohlbacher, F. “The use of qualitative content analysis in case study research”, In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, Vol. 7, No. 1, 2006.
Kristanto, Y. D. “COVID-19, Merdeka Belajar, dan Pembelajaran Jarak Jauh”, 2020.
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya, 2010.
Muradi, A. Pembelajaran Menulis Bahasa Arab: Dalam Perspektif Komunikatif. Jakarta: Prenada Media, 2016.
Muradi, A., M. S. Jailani, Sufyati HS, I. S. Wekke, & H. Noor. “Revitalization of Education for Children in Indonesian Families During the Covid-19 Pandemi”, Ilkogretim Online-Elementary Education Online, Vol. 20, No. 3, 2021.
Muradi, A., F. Mubarak, R. Darmawaty, & A. R. Hakim. “Higher Order Thinking Skills dalam Kompetensi Dasar Bahasa Arab”, Arabi: Journal of Arabic Studies, Vol. 5, No. 2, 2020.
Muradi, A., F. Mubarak, F. Permana, Y. Hidayat, & I. S. Wekke. “Revitalization of the Existence of Arabic Education in Indonesia”, Psychology and Education Journal, Vol. 57, No. 8, 2020.
Mustaghfiroh, S. “Konsep “merdeka belajar” perspektif aliran progresivisme John Dewey”, Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, Vol. 3, No. 1, 2020.
Nafiah, N., & S. Hartatik. “Penerapan Manajemen Pembelajaran Berbasis Daring dengan Menggunakan Aplikasi Google Classroom untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Membuat Perangkat Pembelajaran”, Education and Human Development Journal, Vol. 5, No. 1, 2020.
Noor, F. “Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di Perguruan Tinggi”, Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, Vol. 2, 2018.
Pradani, D. R., M. Mosik, & W. Wiyanto. “Analisis Aktivitas Siswa dan Guru dalam Pembelajaran IPA Terpadu Kurikulum 2013 di SMP”, UPEJ Unnes Physics Education Journal, Vol. 7, No. 1, 2018.
Rahim, N. “Kualitas Kesesuaian Antara Aktivitas Guru Dengan Aktivitas Siswa Dalam Proses Interaksi Edukatif Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Muhammadiyah Pekanbaru”, Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2018.
Sadikin, A., & A. Hamidah. “Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19: (Online Learning in the Middle of the Covid-19 Pandemi”, Biodik, Vol. 6, No. 2, 2020.
Saifulloh, A. M., & M. Darwis. “Manajemen Pembelajaran dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Belajar Mengajar di Masa Pandemi Covid-19”, Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, Vol. 3, No. 2, 2020.
Sherly, S., E. Dharma, & H. B. Sihombing. “Merdeka belajar: kajian literature”, UrbanGreen Conference Proceeding Library, Vol. 1, 2020.
Suryana, Y., H. P. Sanusi, A. H. Hermawan, & W. Hidayat. “Manajemen pembelajaran daring berbasis empati untuk pemeliharaan motivasi belajar daring mahasiswa dalam situasi wabah Covid-19”, 2020.
Swasti, I. K. “Implementasi Manajemen Pembelajaran Daring dengan Platform WA, SR, MZ, dan Kepuasan Mahasiswa”, JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, Vol. 3, No. 4, 2021.
Yamin, M., & S. Syahrir. “Pembangunan pendidikan merdeka belajar (telaah metode pembelajaran)”, Jurnal Ilmiah Mandala Education, Vol. 6, No. 1, 2020.
Yunitasari, R., & U. Hanifah. “Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19”, Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 2, No. 3, 2020.
Zhafira, N. H., Y. Ertika, & C. Chairiyaton. “Persepsi mahasiswa terhadap perkuliahan daring sebagai sarana pembelajaran”, Jurnal Bisnis dan Kajian Strategi Manajemen, Vol. 4, No. 1, 2020.
Zurqoni, H. Retnawati, S. Rahmatullah, H. Djidu, & E. Apino. “Has Arabic Language Learning Been Successfully Implemented?”, International Journal of Instruction, Vol. 13, No. 4, 2020.
DOI: https://doi.org/10.15408/a.v8i1.20663 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by:
© Copyright CC BY-SA Arabiyat, p-ISSN: 2356-153X, e-ISSN: 2442-9473 |