Pendekatan Pragmatik dalam Mendukung Kemampuan Komunikasi Lisan

Saefudin Saefudin

Abstract


Abstrak

Tujuan dari komunikasi adalah untuk mendapatkan pesan dari orang lain secara jelas dan tidak ambigu. Melakukan komunikasi memerlukan usaha dari pengirim maupun penerima. Proses komunikasi dapat terganggu dengan adanya kesalahan, sehingga pesan akhirnya  disalah-tafsirkan  oleh  penerima.  Ketika gangguan tersebut tidak terdeteksi, hal ini dapat menimbulkan kebingungan, usaha yang sia- sia dan  kesempatan  yang  hilang.  Kenyataannya, Komunikasi akan sukses  bila kedua pihak memahami informasi yang sama sebagai hasil dari komunikasi. Jadi, dapat diasumsikan bahwa pendekatan  yang  dapat  menciptakan  situasi pembelajaran bahasa kedua (asing), terutama dalam kemampuan komunikasi lisan adalah dalam bentuk pragmatic. Tulisan ini mencoba membahas alasan mengapa ada nilai dalam pembelajaran pragmatic secara eksplisit pada pembelajar bahasa kedua (L2) dalam target bahasa. Pentingnya isu dalam gagasan pragmatic sangat dipertimbangkan, termasuk dalam menentukan kontribusi pragmatic dalam mendukung kemampuan berbicara siswa, bagaimana mempersiapkan pembelajar bahasa dalam memahami hubungan pragmatic dan fungsi bahasa dalam terma komunikasi yang dapat diterima, dan peranan sintaksis dan semantic dalam mem fasilitasi pembelajaran pragmatik

---

Abstract

The purpose of communication is to get the message across to others clearly and unambiguously. Doing this involves effort from both the sender of the message and the receiver. And it's a process that can be fraught with error, with messages often misinterpreted by the recipient. When this isn't detected, it can cause tremendous confusion, wasted effort and missed opportunity. In fact, communication is only successful when both the sender and the receiver understand the same information as a result of the communication. So, it is assumed that the approach which can creat the situation of second language learning, especially oral communication skill is pragmtics. This paper discusses a rationale why there is value in explicitly learning pragmatics for second-language (L2) learners in the target language. The importance of issues in the notion of pragmatics is considered, including determining the contribution of pragmatics in supporting the students’ speaking skill, how to preapre the language learners understand the relation of pragmatics and language functions in the term of acceptable communication, and the role of syntax and semantics in facilitating the learning of pragmatics.


Keywords


Pragmatics; Communicative approach; Language Functions

References


Daftar Pustaka

Alwasilah, A. Chaedar, Linguistik Suatu Pengantar. Bandung: Angkasa, 1987.

Austin, John L. 1962. How to Do Things with Word (edisi kedua). Oxford: Oxfod Univer-sity Press.

Brown, H. Doughlas, 1987. Principle of Language Learning and Teaching. USA.Prentice Hall, Second dition.

Brumfit, C.J., and Johnson, K. (Ed). The Communicative Approach to Language Teaching. London: Oxford University Press, 1983.

Byram, Michael. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Great Britain: WBC Book Manufactures Ltd., 1997.

Chaer, Abdul. 1994. Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Cruse, Alan. 2000. Meaning in Language: an Introduction to Semantics and Pragmat-ics. New York: Oxford University Press.

Eelen, Gino. 2001. Critique of Politeness Theory. UK: Northampton, MA: St.Jerome.

Gunarwan, Asim.. Pragmatik, Teori dan Kajian Nusantara. Jakarta: Univ. Atmajaya Press, 2007..

Kurikulum Bahasa Inggris Tahun 2004 untuk SD, SMP, dan SMA.

Levinson, S. C. 1983. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press.

Nababan SUS, Metodologi Pengajaran Bahasa. Jakarta: PT. Gramedia,1989.

Schffin, Deborah.1994. Approach to Discourse. Cambirdge: Blackwell Publisher.

Sudiati V.dan A. Widyamarta, 1996.

Kreatif Berbahasa Menuju Keterampilan Pragmatik Yoyakarta: Kanisius.

Thomas, Jenny. 1995. Meaning in Interaction: an Introduction to Pragmatics. London/New York: Longman.

Yule, George. Pragmatics. 1996. Oxford: Oxford university Press.

http://ramlannarie.wordpress.com/2010/0

/30/linguistik-pragmatik/

http://www.mindtools.com/pages/articles

/newCs_99 http://umpress.um.edu.my/index.php?pro ductID=587

http://susandi.wordpress.com/seputar- bahasa/semantik/


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/bat.v19i1.3694

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2013 Saefudin Saefudin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.