Strategi Siar Dakwah Mar’atus Sholihah Radio 107 FM

Upi Zahra, Indah Nur Septiani

Abstract


This study examines the communication strategy of Radio Dakta 107 FM broadcasters in attracting listeners' interest in the Mar'atus Sholihah program. The background of this research is the existence of radio that is still relevant in the digital era. The purpose of this research is to identify the planning, implementation of broadcaster communication strategies and the obstacles faced. Qualitative research methods with a descriptive approach are used to collect data through observation, interviews and documentation. The results of the study show that the communication strategy of Radio Dakta 107 FM broadcasters includes promotion on social media, expanding access through applications and streaming broadcasts, and sharing activities on YouTube. The implementation of this strategy is effective in improving communication with listeners. However, obstacles such as online media competition and technical glitches are a challenge.


Keywords


Communication Strategy; Broadcaster; Mar'atus Sholihah Program.

References


Abidin, Yusuf. 2005. Manajemen Komunikasi. Bandung: CV. Pustaka Setia.

A.lus Yudo, Triartanto. 2010. Broadcasting Radio: Panduan Teori dan Praktek. Yogyakarta: Pustaka Book.

Ardianto, Elvinaro. 2007. Komunikasi Massa: Teori, Suatu Pengantar, Edisi Revisi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Arifin, Anwar. 2004. Strategi Komunikasi Sebuah Pengantar Ringkas. Bandung: Armico.

Asep, Syamsul. dan Romli. 2003. Dasar-Dasar Siaran Radio. Bandung: Nuansa.

Afifiyah, Ulya. 2019. “Strategi Komunikasi Penyiaran Radio Dakwah Islam Semarang Dalam Meningkatkan Jumlah Pendengar”, Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Salatiga, Tidak diterbitkan.

Bakhtiar, Saeful. 2007. Cara Gampang Jadi Penyiar. Yogyakarta: Percetakan Galang Pers, Cet. 2.

Cangara, Hafied. 2012. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta: Rajawali Pers, Edisi. 2.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Effendy, Onong Uchjana. 2007. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT. Rosdakarya Offset.

_______. 2002. Komunikasi Teori dan Praktek. Jakarta: Grasindo, Rosdakarya.

_______. 2004. Dinamika Komunikasi. Bandung: Remaja Rodakarya.

Fachruddin, Irfan. dan Fachruddin HS. 1998. Pilihan Sabda Rasulullah. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hardeanto, Ryan. 2017. “Gaya Komunikasi Penyiar Acara Musik di Radio Ramaloka FM”, Skripsi. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Tidak diterbitkan.

Hadi, Sutrisna. Metodologi Research. 1981. Yogyakarta: Yayasan Penerbitan Fakultas Psikologi Universitas Gajah Mada.

Jonathan, Sarwono. 2006. Metode Penelitian Kuantitafif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Kristin G, Esterberg. 2005. Qualitative Methodes in Social Research, dalam Sugiyono, Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Majistra Abadi, M. Rizki. 2016. “Strategi Komunikasi Radio Dakwah Dalam Memperoleh Pendengar”, Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Tidak diterbitkan.

Margono, Indroyono. 2017. Menjadi Broadcaster Radio. Surabaya: CV. Garuda Mas Sejahtera.

Masduki. 2001. Jurnalisme Radio: Menata Profesionalisme Reporter dan Penyiar. Yogyakarta: LkiS.

­­_______. 2004. Menjadi Broadcaster Profesional. Bantul: Pustaka Populer LkiS.

Mufid, Muhammad. 2010. Komunikasi & Regulasi, Edisi Pertama. Jakarta: Kencana, Cet. 3.

Murdiyatmoko, Janu. dan Citra Handayani. 2006. Sosiologi. Bandung: PT Grafindo Media Pratama.

Morissan. 2008. Manajemen Media Penyiaran: Strategi Mengelola Radio & Televisi, Edisi Pertama. Jakarta: Kencana.

Mulyana, Deddy. 2003. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

______. 2008. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Nandika Putri, Vadilla. 2018. “Strategi Komunikasi Radio Dalam Meningkatkan Loyalitas Pendengar Radio Tidar Magelang 94.3 FM”, Skripsi. Universitas Muhamadiyyah Surakarta,Tidak diterbitkan.

Prayudha, Harley. 2005. Radio: Suatu Pengantar Untuk Wacana dan Praktik Penyiaran. Malang: Bayu Media Publishing.

Prinaldi, Anggi Aswan. 2017. “Strategi Komunikasi Radio Pemerintah Daerah Kuantan Singingi Dalam Menarik Minat Pendengar”, Skripsi. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif kasim Riau, Tidak diterbitkan.

Purdiningtyas, Woro. 2018. “Strategi Komunikasi Penyiar Dalam Menyampaikan Pesan-Pesan Dakwah Di D!Radio Lampung”, Skripsi. Universitas Raden Intan Lampung, Tidak diterbitkan.

Rachmad, Jalaluddin. 2008. Sosiologi Komunikasi Massa. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Robert C., Bogdan, Biklen, Knopp, Sari. 2005. Qualitative Research For Education, dalam Sugiono, Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Riyanto, Guntur Ajibayu. 2019. “Strategi Komunikasi Radio Swara Slenk 92.5 FM Dalam Mempertahankan Eksistensi Sebagai Radio Budaya”, Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Surakarta,Tidak diterbitkan.

Siregar, Ashadi. 2001. Menyikap Media Penyiaran; Membaca Televisi, Melihat Radio. Yogyakarta: LP3Y.


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/kordinat.v24i1.46337

Refbacks

  • There are currently no refbacks.