Al-Thab’u Dalam Pemikiran Pendidikan TGKH Muhammad Zainuddin Abdul Madjid Dan Relevansinya Dengan UU Sisdiknas No 20 Tahun 2003

Made Saihu, M Adib Abdushomad, Anas Nasrudin

Abstract


This research was conducted because it saw the relevance of the thought of al-Thab 'education in the perspective of TGKH Muhammad Zainuddin, with the National Education System Law No. 20 of 2003. The method used in this paper is the literature study method with qualitative descriptive analysis techniques by collecting data or materials. materials related to the theme of the discussion and problems taken from bibliographical sources. This paper concludes that there is a relevance of the TGKH TGKH Muhammad Zainuddin educational thinking with the National Education System, namely: 1) Educational objectives; 2) Teaching methods; 3) education delivery strategy; 4) Learning strategies. The perspective of TGKH Muhammad Zainuddin, not only aims to change the characteristics through the educational path but also aims to increase the religious value of society through the applied Sufism teachings.

Keywords


al-Tha'b; Education; Tuan Guru; National Education System

References


Adam, H. D. dan S. (2010). Reposisi Tarekat Hizb Nahdlatul Wathan dalam Tarekat Mutabaraah di Indonesia. Jakarta: Penamadani.

Adawiyah, M. (2018). Ontologi Pemikiran TGKH . M . Zainuddin Abdul Madjid Ontology of TGKH M Thinking . Zainuddin Abdul Madjid about Islamic Boarding School Education. 3(2), 124–149.

Adnan, P. (2013). Biografi TGH Abdul Hafidz Sulaiman 1898-1983. Lombok: Ponpes Selaparang Kediri.

Ajat Sudrajat. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1), 47–58. Retrieved from https://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/article/view/1316/1094

Aziz, M. A. (2009). Ilmu Dakwah. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Azyumardi Azra. (2002). Pendidikan Islam, Tradisi dan Modernisasi Menuju Millenium Baru (IV). Jakarta: PT. Logos Wacana Ilmu.

Budiawanti, E. (2000). Islam Sasak: Wetu Twelu Versus Wetu Lima. Yogyakarta: LKis.

Budimansyah. (2012). Upaya Membina Karakter Bangsa Melalui Buku Nonteks Pelajaran. Bogor: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Dahlan, F. (2015). MEMBANGUN UMMAT MELALUI PEMBINAAN KARAKTER. 11(2), 205–246.

Dahlan, F. (2017a). DAKWAH AKOMODATIF : Solusi Dakwah Aplikatif Fungsional Pada Masyarakat Multikultural. 15(1), 1–18.

Dahlan, F. (2017b). Tradisi Pengajian Kitab Turats Melayu-Arab. Jurnal Ibda, 15(2), 235–258.

Dahlan, F. (2019). Nahdlatul Wathan: Refleksi Keislaman, Kebangsaan, dan Keumatan (I. H. dan Maliki, Ed.). Lombok: CV. Al-Haramain.

Dahlan, F., & Iqbal, L. M. (2014). Nahdlatul Wathan dan Pembangunan: Sosial-Keagamaan di Nusa Tenggara Barat. Jurnal Bimas Islam.

Fajarini, U. (2014). Peranan kearifan lokal dalam pendidikan karakter. 1.

Hamid, A. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Pesantren. Surabaya: IMTIYAZ.

Hijazi al-Siqa’. (1978). al-Madrasah al-Shaulatiyah al-LatiAnsya aha al-Syaikh Rahmatullah: Muallif Izhar al-Haq fi Makkah al-Mukarramah. Mesir: Daar al-Anshari.

Ihsan, K. H. dan M. (2018). Nilai Pendidikan Karakter Dalam Wasiat Renungan Masa TGKH. M. Zainuddin ABD. Madjid. Al0Muta’aliyah, I(3), 19–55.

Ikroman, M. Na. (2017). Mengaji Hamzanwadi. Mataram: Hamzanwadi Institute.

Indonesia, U.-U. R. (2003). Sistem pendidikan nasional. Jakarta: Direktorat Pendidikan Menengah Umum.

Jannah, S. R. (2017). Kegalauan Identitas: Dilema Hubungan Muslimin dan Hindu di Bali. Ulumuna, 16(2), 443–464.

Lickona, T. (2013). Character Matters: Persoalan Karakter (J. Abdu & Wamaungo, Trans.). Jakarta: Bumi Aksara.

Madjid, A., & Andayani, dan D. (2011). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Rosdakarya.

Madjid, M. Z. A. (2015). Wasiat Renungan Masa dan Pengalaman Baru. Lombok: Yayasan Darunnahdlatain NW.

Maryam, S. (2018). Peran Tasawuf Dalam Pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 71–89.

Masnun. (2007). TGKH. Muhammad Zainuddin Abdul Madjid: Gagasan dan Gerakan Pembaharuan Isam di Nusa Tenggara Barat. Yogyakarta: Pustaka Al-Miqdad.

Mudir, M. dan. (1998). Bisnis Kaum Sufi: Studi Tariqat Dalam Masyarakat Industri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mukhtar, F. (2005). Tela’ah terhadap Pemikiran TGH. Muhammad Zainuddin Abdul Majid. Jurnal Penelitian Keislaman, 1(2), 279.

Mulyana, D. (2004). Komunikasi Efektif Suatu Pendekatan Lintas Budaya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muslim, M. (2014). Kiprah Nahdlatul Wathan: Dinamika dan Pemikiran NW. Jakarta: Bania Publishing.

Nahdi, K. (2014). Dinamika Pesantren Nahdlatul Wathan dalam Perspektif Pendidikan, Sosial, dan Modal. ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman. https://doi.org/10.15642/islamica.2013.7.2.381-405

Naquib, S. (1994). Konsep Pendidikan Dalam Islam: Suatu Pembinaan Filsafat Pendidikan Islam (IV; H. Baqir, Trans.). Bandung: Mizan.

Noor, M. (2004). Visi Kebangsaan Religius Refleksi Pemikiran dan Perjuangan Tuan Guru Kyai Haji Muhammad Zainuddin Abdul Madjid 1904-1997. Jakarta: PT. Logos Wacana Ilmu.

Numan, A. H. (2016). Riwayat Hidup dan Perjuanganya TGKH Muhammad Zainuddin. Pancor: PBNW.

Putrawan, A. D. (2017). Runtuhnya Karisma Tuan Guru. Mataram: Sanabil Press.

Saebani, H. H. dan. (2013). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Shihab, A. (2001). Islam Sufistik. Bandung: Mizan.

Tafsir, A. (2005). Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Thohri, M. (2019). THE CONTRIBUTIONS OF THE ISLAMIC WASATHIYAH OF MAKKAH AL-MUKARRAMAH IN THE SPREADING OF ISLAM IN.

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional (Cet Ke-IV). (2011). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Usman. (2010). Filsafat Pendidikan: Kajian Filosofis NW di Lombok. Yogyakarta: Teras.

Zainal Aqib. (2011). Pendidikan Karakter Membangun Perilaku Positif Anak Bangsa. Bandung: CV. Yrama Widya.


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/kordinat.v20i1.20651

Refbacks

  • There are currently no refbacks.