Pengajaran Bahasa Arab Berbasis Metode Tata Bahasa Leksikal (al-Naḥw al-Mu‘jamī)
Abstract
Keywords
References
Al Allaq, Wissal, “Arabic Language in a Globalized World: Observations from the United Arab Emirates”, dalam AWEJ Vol. 5 No. 3, 2014, h. 113-123.
Al-‘Usayli, Abd al-‘Aziz, "Al-‘Allāqah Bayn al-Ma‘rifah bi al-Qawā‘id wa al-Adā’ fī al-Ta‘bīr al-Kitābī Lada Muta’allimī al-Lughah al-‘Arabīyah al-Nāṭiqīn bi-Lughāt Ukhrā: Dirāsah Maydānīyyah", Jāmi‘at Qanāt al-Suways: Majallah Kulliyyat al-Tarbīyah, No. 7, 2007.
_____________________, Al-Naḥw al-Mu‘jamī fī Ta‘līm al-Lughah al-‘Arabīyah, dalam Ittijāhāt Ḥadīthah fī Ta‘līm al-‘Arabiyyah Lugatan Thāniyah, 9 - 30 Jumādā al-Ākhira 1440 هـ/6 - 7 مارس 2019 م.
al-Baṣrī, Hidāyat Tāj al-Asfiyā’ Ḥasan, Tanmīyah Mahārāt al-Lughah al-‘Arabīyah li-Muta‘allimīhā Lugha Thāniyah fī Ḍaw’ istikhdām al-Wasā’iṭ al-Taqnīyah al-Ta‘līmīyah al-Ḥadīthah (Namāzij Taḥlīlīyah), dalam Ittijāhāt Ḥadīthah fī Ta‘līm al-‘Arabiyyah Lugatan Thāniyah, 9 – 30, Jumādā al-Ākhira 1440 هـ/6 – 7, مارس 2019 م.
al-Taujiry,‘Abd al-‘Azı̂z ibn ‘Utsmân, “Juhûd al-Isisco fî Nasyr al-Lughah al-‘Arabiyyah Baina ghair al-Nâthiqîna bihâ”, dalam Harian al-Syarq al-Awsath, Edisi 6136, Sabtu, 16 September 1995.
Bengrad, Sai’d, Fatāwā Kubār al-Kutāb wa al-Adibā’ fī Mustaqbal al-Lughah al-‘Arabīyah, (Qatar: Wizārat al-Thaqāfah wa al-Funūn wa al-Turāth, 2013), h. 24-43.
Daryanto, Daryanto dan Bambang Suryanto, Pembelajaran Abad 21, (Yogyakarta: Gava Media, 2022), h. 161-162.
Dervić, Mersad dan Senad Bećirović, “Prerogative Of The Lexical Approach In Communicative Language Teaching”, dalam European Journal of Education Studies, Volume 7, Issue 3, 2020.
Fachrurrozi, Aziz dan Erta Mahyuddin, Pembelajaran Bahasa Asing Metode Tradisional dan Kontemporer, (Jakarta: Bania Publising, 2019)
John P. Racine, “Lexical Approach”, dalam The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching, Volume II, 2018.
Lewis, Michael, “Implementing the Lexical. Implementing the Lexical Approach”, dalam Hove: England: Language Teaching Publication, 2002.
Ma‘had al-Lughawīyāt al-‘Arabiyyah, Jāmi‘at al-Malik Sa‘ūd, Ittijāhāt Ḥadīthah fī Ta‘līm al-‘Arabiyyah Lugatan Thāniyah, 9 - 30 Jumādā al-Ākhira 1440 هـ/6 - 7 مارس 2019 م.
Marta Medved Krajnović, The Lexical Approach in Early Foreign Language Learning, 2015, 10.17234/9789531755603.16.
Mulyatiningsih, Endang, “Pembelajaran Aktif, Kreatif, Inovatif, Efektif, dan Menyenangkan”, dalam Diklat Peningkatan Kompetensi Pengawas Dalam Rangka Penjaminan Mutu Pendidikan, di P4TK Bisnis dan Pariwisata, 23-25 Agustus 2010.
Rubāba’ah, Idrīs Maḥmūd, “Fā‘ilīyat Ṭarīqah Tadrīs Qā’imat ‘alā Ba‘ḍ al-Istirātījīyāt al-Ma‘rifiyyah wa Mā Wārā’ al-Ma‘rifa fī Tahsīn al-Isti‘āb al-Qirā’ī wa Ziyādat al-Taḥṣīl al-Imlā’i” ”, dalam Ittijāhāt Ḥadīthah fī Ta‘līm al-‘Arabiyyah Lugatan Thāniyah, 9 - 30 Jumādā al-Ākhira 1440 هـ/6 – 7, مارس 2019 م.
Samadhi, Ari, Pembelajaran Aktif (Active Learning), (Jakarta: Teaching Improvement Workshop, Engineering Education Development Program, 2009).
Selivan, Leo., Lexical Grammar Activities for Teaching Chunks and Exploring Patterns. Cambridge Handbooks for Language Teachers, 2018.
Taha, Hanada, Arabic Language Teacher Education, (John Benjamins Publishing Company, 2017), h. 270-287.
Wahab, Muhbib Abdul, “Pembelajaran Bahasa Arab di Era Posmetode”, dalam Arabiyât: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2, (1), 2015, 59-74.
____________________, “Peran Bahasa Arab Dalam Pengembangan Ilmu dan Peradaban Islam”, dalam Arabiyat, Vol. I, No. 1, Juni 2014 | ISSN: 2356-153X.
Wang, Xuetong, “The Application of Prefabricated Chunks Theory to English Teaching in Newly-built Private Colleges”, Advances in Economics, Business and Management Research, volume 29, 2017.
Yahya, Yuangga Kurnia, “Usaha Bahasa Arab Dalam Menghadapi Era Globalisasi”, dalam Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab III, Malang, 7 Oktober 2017.
Zhao, Zhe, “Chunk Theory-An effective theory for translation teaching[J], dalam Journal of Qiqihar Junior Teacher’s College, 2015, 4.
DOI: 10.15408/kjar.v3i2.44634
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.