Interaksi Edukatif dan Pengelolaan Kelas yang Efektif dalam Pembelajaran Bahasa Arab

Ridho Muamar Irsad, Zakiyyah Ambarwati Sutarni, Nurul Cintia Putri

Abstract


Arabic language learning in educational institutions faces various challenges. Effective interactions between teachers and students, and among students, are crucial for success. These interactions enhance motivation, interest, and engagement. Effective classroom management is essential for a conducive learning environment. This study, using a descriptive-analytical and qualitative approach, reviews literature, prior research, and teaching observations. Findings show interactive methods, like group discussions and presentations, boost participation and language mastery. Structured interactions and clear, consistent classroom rules support learning outcomes. The study highlights how educational interactions and management together improve student motivation and performance, with technology enhancing engagement and classroom control. Both elements are vital for effective Arabic language learning.

Keywords


education; interaktive; Arabic language

References


Abdussamad, Zuchri. Metode Penelitian Kualitatif. 1 ed. Syakir Media Press, 2021.

Aziz, Miswarul Abdi, dan Teuku Sanwil. “Teori Belajar Konstruktivisme Dan Aplikasinya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 1, no. 1 (Juli 2022): 76–83.

Fadli, Muhammad Rijal. “Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif” 21, no. 1 (2021).

Fatmawati, Ira. “Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum Dan Pembelajaran.” Revorma: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran 1, no. 1 (22 November 2021): 20–37. https://doi.org/10.62825/revorma.v1i1.4.

Indria Dewi, Luh Made, dan Ni Luh Rimpiati. “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif Dengan Seting Diskusi Kelompok Kecil Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Anak Usia Dini.” JEPUN | Jurnal Pendidikan Universitas Dhyana Pura 1, no. 1 (Januari 2016): 31–46.

Maylitha, Evi, Marsanda Claudia Parameswara, Mochammad Fahmi Iskandar, Muhammad Farhan Nurdiansyah, Shofi Nurul Hikmah, dan Prihantini Prihantini. “Peran Keterampilan Mengelola Kelas dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa.” Journal on Education 5, no. 2 (10 Januari 2023): 2184–94. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.871.

Neni Isnaeni dan Dewi Hildayah. “Media Pembelajaran Dalam Pembentukan Interaksi Belajar Siswa.” Jurnal Syntax Transformation 1, no. 5 (24 Juli 2020): 148–56. https://doi.org/10.46799/jst.v1i5.69.

Purnomo, Andri Cahyo. “Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar.” Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Keislaman 2, no. 1 (30 April 2022): 27–34. https://doi.org/10.55883/jipkis.v2i1.22.

Salamah, Evi Rizqi. “Pentingnya Interaksi Guru Dan Siswa Dalam Pembelajaran Jarak Jauh.” Proceeding Umsurabaya 1, no. 1 (2022).

Sobri, Muhammad, Nursaptini Nursaptini, Arif Widodo, dan Deni Sutisna. “Pembentukan karakter disiplin siswa melalui kultur sekolah.” Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS 6, no. 1 (6 Maret 2019): 61–71. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v6i1.26912.

Suardipa, I Putu. “Proses Scaffolding Pada Zone Of Proximal Development (Zpd) Dalam Pembelajaran” 4, no. 1 (2020).

Umi, Zahrotul. “Manajemen Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Siswa Di Madrasah Aliyah Hidayatul Mubtadiin Sidoharjo Kecamatan Jati Agung Kabupaten Lampung Selatan” 7, no. 2 (2021).

Warsono, Sri. “Pengelolaan Kelas Dalam Meningkatkan Belajar Siswa.” Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana 10, no. 5 (2016): 469–77.

Zaifullah, Zaifullah, Hairuddin Cikka, dan M. Iksan Kahar. “Strategi Guru Dalam Meningkatkan Interaksi Dan Minat Belajar Terhadap Keberhasilan Peserta Didik Dalam Menghadapi Pembelajaran Tatap Muka Di Masa Pandemi Covid 19.” Guru Tua : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 4, no. 2 (19 November 2021): 9–18. https://doi.org/10.31970/gurutua.v4i2.70.


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/kjar.v3i1.40148

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.