Tren Pelatihan Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) Sebelum dan Semasa Pandemi Covid-19
Abstract
Abstract: The Covid-19 pandemic has had a real impact on various aspects including in the trend of research publication topics related to Distance Learning Training (PJJ Training) and Higher Education Distance Learning (PJJ PT) which has increased sharply. The objectives of this study are to: 1) describe the publication trends of PJJ training and PJJ PT, and 2) analyze the types of scientific publications, research approaches and methods, research subjects, and research links to extension. This research approach is mixed method with Systematic Literature Review (SLR) method using the help of Publish or Perish (PoP) program, Vos Viewers and Microsoft Excel. The results showed that: 1) the trend (tendency) of the number of publications related to Distance Learning Training is more than publications related to Higher Education Distance Learning, especially during the Covid-19 pandemic with a peak in the number of publications in 2021 which reached 512 articles, 2) the type of scientific publications used as a place of publication is more in community service or PKM journals (58.33%) than journal articles (41.67%); the approaches used by at least 10% are qualitative (10.71%), quantitative (10.71%), training and mentoring (15.48%), training and workshops (20.24%) and training and tutorials (26.19%) with direct methods (51.19%), indirect methods (29.76%) while the rest are spread over various other methods; the majority of research subjects on the topic of distance learning training are teachers (71.43%), while a small proportion of subjects on both topics consist of students (9.52%), college students (7.14%), lecturers (4.76%), and the rest are spread on other subjects; and publications on the topic of distance learning training have a strong relationship with training and counseling (96.00%), while publications on the topic of college distance learning have less strong relationship with training and counseling (11.11%).
Abstrak: Pandemi Covid-19 berdampak nyata pada berbagai aspek termasuk dalam tren topik publikasi hasil penelitian terkait Pelatihan Pembelajaran Jarak Jauh (Pelatihan PJJ) dan Pembelajaran Jarak Jauh Peguruan Tinggi (PJJ PT) yang meningkat tajam. Tujuan penelitian ini untuk: 1) mendeskripsikan tren publikasi pelatihan PJJ dan PJJ PT, dan 2) menganalisis jenis terbitan ilmiah, pendekatan dan metode penelitian, subyek penelitian, dan kaitan penelitian dengan penyuluhan. Pendekatan penelitian ini adalah campuran (Mixed Method) dengan metode Systematic Literature Review (SLR) menggunakan bantuan program Publish or Perish (PoP), VosViewers dan Microsoft Excel. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) tren (kecenderungan) jumlah publikasi terkait Pelatihan Pembelajaran Jarak Jauh lebih banyak dibandingkan dengan publikasi terkait Pembelajaran Jarak Jauh Perguruan Tinggi terutama semasa pandemi Covid-19 dengan puncak peningkatan jumlah publikasi tejadi pada tahun 2021 yang mencapai 512 artikel, 2) jenis terbitan ilmiah yang dijadikan tempat publikasi lebih banyak di jurnal pengabdian masyarakat atau PKM (58,33%) daripada jurnal artikel (41,67%); pendekatan yang digunakan minimal 10% adalah kualitatif (10,71%), kuantitatif (10,71%), pelatihan dan pendampingan (15,48%), pelatihan dan workshop (20,24%) dan pelatihan dan tutorial (26,19%) dengan metode langsung (51,19%), metode tidak langsung (29,76%) sementara sisanya menyebar pada berbagai metode lain; mayoritas subjek penelitian topik Pelatihan PJJ adalah guru (71,43%), sementara sebagian kecil subjek pada kedua topik terdiri dari siswa (9,52%), mahasiswa (7,14%), dosen (4,76%), dan sisanya menyebar pada subjek lainnya; dan publikasi topik pelatihan pembelajaran jarak jauh memiliki keterkaitan yang kuat dengan pelatihan dan penyuluhan (96,00%), sementara publikasi topik pembelajaran jarak jauh perguruan tinggi kurang memiliki keterkaitan yang kuat dengan pelatihan dan penyuluhan (11,11%).
Keywords
References
Abidin, Z., Hudaya, A., & Anjani, D. (2020). Efektivitas pembelajaran jarak jauh pada masa pandemi covid-19. Research and Development Journal of Education, 1(1), 131-146.
Dewi, W.A.F. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89.
Fauzi, A., & Pradipta, I. W. (2018). Research methods and data analysis techniques in education articles published by Indonesian biology educational journals. JPBI, 4(2), 123–134.
Firman, F., & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81–89.
Furkan, F., Sya, A., Purwanto, A., & Astra, I. M. (2021). Tantangan Guru dalam Penggunaan Metode Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3877-3883.
Hikmah, N., & Nengsih, R. (2023). Pelatihan Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Masa Pandemi. AMMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(12), 1682-1685.
Holden, J. T., & Westfall, P. J.-L. (2008). An Instructional Media Selection Guide for Distance Learning. USA: United States Distance Learning Association.
Hu, H. & Gramling, J. (2009). Learning Strategies for Success In A Web Course. A Descriptive Exploration. The Quarterly Review of Distance Education, 10(2),123-134.
Kemendikbud. (2020). Cegah Sebaran Covid-19 di Satuan Pendidikan, Kemendikbud Gandeng Swasta Siapkan Solusi Belajar Daring. (Online).
Kuntarto, E. (2017). Keefektifan model pembelajaran daring dalam perkuliahan bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Journal Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 99-110. doi.org/10.24235/ileal.v3i1.1820
Lubis, W. (2020). Analisis efektivitas belajar pada pembelajaran jarak jauh (pjj) di masa pandemi covid-19. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(1), 132-141.
Moore, G.M. & Kearsley, G. (2012). Distance Education: a System View of Online Learning. Third Edition. Belmont, CA: Wadswoth, Cengage Learning.
Mustakim. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemic Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Al asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 1-12. doi.org/10.24252/asma.v2i1.13646.
Napitupulu, R. M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Kepuasan Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(1), 23-33.
Nurmulyadi, W. F. (2020). Artikel Review Media Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Jakarta State University: Pendidikan Jarak Jauh.
Pannen, P. (2016). Panduan Pelaksanaan PJJ 2016 Pendidikan Jarak Jauh. Jakarta: RISTEKDIKTI.
Pratiwi, U. W. S., & Fitriyana, R. (2021). Penyuluhan untuk orang tua mengenai kejenuhan belajar anak di masa pandemi covid-19. Jurnal Plakat, 3(1), 43-53.
Prihatini, R., & Rustamaji, E. (2022). Performance of islamic religious counselors in executing counseling function during the Covid-19 pandemic. Jurnal Ilmu Dakwah, 42(2), 191-205.
Rohman, A.R., & Nugraha, F. (2017). Menjadi Penyuluh Agama Profesional: Analisis Teoritis dan Praktis. Bandung: Lekkas
Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M. & Zvacek, S. (2012). Teaching and Learning at a Distance: Foundation of Distance Education. Fifth edition. Boston: Allyn & Bacon.
Sofianto, A., & Zuhri, M. (2021). Hambatan dan solusi pembelajaran jarak jauh pada era pandemi Covid-19 dI Jawa Tengah. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(2), 173-186.
Susetyarini, E., & Fauzi, A. (2020). Trend of Critical Thinking Skill Researches in Biology Education Journals across Indonesia: from Research Design to Data Analysi. International Journal of Instruction 13(1), 535-550.
Taufik, A. (2019). Perspektif tentang perkembangan sistem pembelajaran jarak jauh di Kabupaten Kutai Kartanegara Kalimantan Timur. Jurnal Pendidikan&Konseptual, 3(2), 88-98.
Waryanto, N.H. (2006). Online learning sebagai salah satu inovasi pembelajaran. Pythagoras: Jurnal Matematika Pendidikan Matematika, 2(1), 10–23.
Widiyarto, S., Aqil, D. I., Wulansari, L., Widiarto, T., & Rizkiyah, N. (2021). Penyuluhan Manajemen Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) di MTs Nurul Hikmah Kota Bekasi. Ihsan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 150-156.
Wijayanti, R. M., & Fauziah, P. Y. (2020). Perspektif dan Peran Orangtua dalam Program PJJ Masa Pandemi Covid-19 di PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1304-1312.
DOI: 10.15408/jpa.v10i1.31503
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.