The Impact of Halal Tourism on Regional Economic Growth in Lombok, West Nusa Tenggara, Indonesia

Lalu Hendra Wijaya, Maimun Sholeh

Abstract

This study aims to analyze the economic development of the West Nusa Tenggara Province with the existence of halal tourism. It is expected that the halal tourism is able to support the economic development of the province. This is a quantitative research, u sing secondary data from the Central Statistics Agency (BPS) among others. The analysis tool used is SPSS. The results show that halal tourism has considerable potential as one of the leading sectors that can support the regional economy. The progress of the tourism sector in the West Nusa Tenggara Province is marked by the increase in the number of foreign and domestic tourist visits every year.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perkembangan atau pertumbuhan ekonomi Provinsi Nusa Tenggara Barat dengan adanya pariwisata halal sehingga mampu menopang perekonomian regional provinsi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif, dengan data sekunder yang di antaraya berasal dari Badan Pusat Statistik (BPS). Alat analisis yang digunakan adalah SPSS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Pariwisata halal memiliki potensi yang cukup besar sebagai salah satu sektor unggulan yang dapat menopang ekonomi daerah. Kemajuan sektor pariwisata di Provinsi NTB ditandai dengan meningkatnya angka kunjungan wisatawan mancanegara dan nusantara setiap tahunnya.

 


Keywords


Economic Growth; Halal Tourism; West Nusa Tenggara

References

Alwi, S. 2018. Potensi dan Prospek Wisata Halal Dalam Meningkatkan Ekonomi Daerah (Studi Kasus: Nusa Tenggara Barat). Jurnal Sospol, 4(2), 49–72.

Aryunda, H. 2011. Dampak Ekonomi Pengembangan Kawasan Ekowisata Kepulauan Seribu. Jurnal Perencanaan Wilayah Dan Kota, 22(1), 1–16.

Atmoko P, H. 2014. Strategi pembanguna potensi desa wisata brajan kabupaten sleman. Jurnal Media Wisata, 12(2).

BAPPENAS. 2014. Pembangunan Pariwisata 2015-2019. Jakarta.

Baskoro, D. 2014. Pesona Lombok Pulau Seribu Masjid.

Battour, M., & Ismail, M. 2015. Halal tourism: Concepts, practises, challenges and future. Tourism Management Perspective, 19, 150–154.

El-Gohary, H. 2016. Halal Tourism, is it Really Halal ? Tourism Management Perspective, 19, 124-130.

Global Muslim Travel Index. 2018. Global Muslim Travel Index. Singapura.

Global Religious Futures. (2019). Data Explorer: Worldwide All Population.

Hairey, L. 2013. Dampak Pariwisata Terhadap Pendapatan dan Tingkat Kesejahteraan Pelaku Usaha di Kawasan Wisata Pantai Nestapa, Pulau Ambon. Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 9(1), 87–105.

Han, H., Al-Ansi, A., Olya, H., & Kim, W. 2018. Exploring Halal-Friendly Destination Attributes in South Korea: Perceptions and Behaviors of Muslim Travelers toward a Non-Muslim Destination. Tourism Management. 71: 151-164., 71, 151-164.

Hassanuddin, L. 2016. Lombok Halal Guide Book. Mataram: Badan Promosi Pariwisata Provinsi NTB.

Kementerian Pariwisata RI. 2015. Laporan Akhir Kajian Pengembangan Wisata Syariah. Jakarta.

Kim, S., Im, H., & King, B. 2015. Muslim Travelers in Asia: The Destination Preferences and Brand Perceptions of Malaysian Tourists. Journal of Vacation Marketing., 21(1), 3–21.

Kodir, A., Karim, A., & Kartika, C. D. paksi. 2019. Current Issues Of Halal Tourism. Case Study In Japan. Education and Humanities Research, 320(Icskse 2018), 13–18.

Kovjanic, G. 2014. Islamic tourism as a factor of the middle east regional development. Turizam, 18(2).

Kusumaningrum, D. ., M, F. A., E.P, P., & Amalia, E. 2017. Trend Pariwisata Halal Korea Selatan. Universitas Muhammadiyah Malang, pp. 855–865.

Mohsin, A., Ramli, N., & Alkhulayfi, B. 2016. Halal Tourism: Emerging Opportunities. Tourism Management Perspective., 19, 137-143.

Organisasi kerjasama Islam. 2017. Strategic Roadmap For Development of Islamic Tourism in OIC Member Countries. Turkey.

Ramli, N. (2012). Halal Pharmaceuticals : A Review On Malaysian Standard. Journal of Arts and Humanities, 2012, 137–142.

Rating, M. C. and C. 2016. Global Muslim Travel Index 2016. Retrieved from https://www.crescentrating.com/reports/mastercard-crescentrating-global-muslim-travelindex-gmti-2016.html

Riyadi, & Bratakusumah, S. 2014. Perencanaan Pembangunan Daerah. Jakarta: Gramedia pustaka utama.

Setyanti, C. . (2019). Indonesia Raih Tiga Penghargaan Wisata Halal Dunia.

Subarkah, A. R. 2017. Strategi City Branding Nusa Tenggara Barat Menjadikan Lombok sebagai Destinasi Pariwisata Halal. University of Muhammadiyah Malang.

Todaro, M. . P. 2000. Pembangunan Ekonomi di Dunia Ketiga (Edisi Ketu). Jakarta: Erlangga.

Todaro, M. P., & Smith, S. C. 2014. Economic Development in Developing Countries. Teheran: Planning & Budget organization.

Widagdiyo K, G. 2015. Analisis pasar wisata halal Indonesia. The Journal of Tauhidinomics, 1(1).


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/aiq.v12i2.15127

Refbacks

  • There are currently no refbacks.