Pelatihan Menulis Artikel Jurnal Secara Online Bagi Mahasiswa Jurusan Ilmu Alquran dan Tafsir IAIN Tulungagung

Ngainun Naim

Abstract


Writing journal articles is one of the final assignments for students of the Department of Al-Qur'an and Tafsir (IAT), the Faculty of Ushuluddin, Adab, and Da'wah (FUAD) IAIN Tulungagung. Journal articles are clearly not as many as theses, however, it does not mean that when students choose journal articles for final assignments, they can do it easily and quickly. Many students actually experience difficulties so that the process of writing journal articles takes a long time. Based on its problems, this article is to provide solutions to the difficulties experienced by students. The activity was in the form of online training which was carried out for 3 meetings with a duration of 3 hours for each meeting. The implementation of activities via the Zoom application is due to the pandemic situation which makes face-to-face activities impossible. The method of implementing the activity is discussions, answers and questions, and the practice of writing journal articles. The results showed an increase in the knowledge and skills in writing journal articles. It is marked by the ability of students to write articles step by step in each meeting.

 

Keywords: Journal article, Writing skill, Mendeley, Training.

 


Abstrak:

Menulis artikel jurnal menjadi salah satu pilihan tugas akhir bagi mahasiswa Jurusan Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir (IAT) Fakultas Ushuluddin, Adab dan Dakwah (FUAD) IAIN Tulungagung. Dari sisi jumlah kata, artikel jurnal jelas tidak sebanyak skripsi. Namun bukan berarti ketika mahasiswa memilih artikel jurnal untuk tugas akhir mereka bisa mengerjakan secara mudah dan cepat. Tidak sedikit di antara mahasiswa yang justru mengalami kesulitan sehingga proses pengerjaan artikel jurnal berlarut-larut dan memakan waktu yang panjang. Berdasarkan permasalahan tersebut maka tujuan pengabdian ini adalah memberikan solusi atas kesulitan yang dialami oleh mahasiswa. Kegiatan berupa pelatihan secara online yang dilaksanakan selama 3 kali pertemuan dengan durasi waktu tiap-tiap pertemuan 3 jam. Pelaksanaan kegiatan via aplikasi Zoom karena situasi pandemi yang tidak memungkinkan untuk mengadakan kegiatan tatap muka. Metode pelaksanaan kegiatan adalah ceramah, diskusi, tanya jawab, dan praktik penulisan artikel jurnal tahap demi tahap. Hasil pelatihan menunjukkan adanya peningkatan pengetahuan dan keterampilan mahasiswa peserta pelatihan dalam membuat artikel jurnal. Hal itu ditandai dengan kemampuan mahasiswa untuk menulis artikel tahap demi tahap dalam setiap pertemuan.

 

Kata kunci: Artikel jurnal, Keterampilan menulis, Mendeley, Pelatihan.


Keywords


Journal article, Writing skill, Mendeley, Training

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15408/jf.v20i2.20601 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License 
licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International