Hubungan Antara Self Confidence dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar
Abstract
This study aims to determine the relationship between self confidence and mathematical problem solving ability of fourth grade students at SDN. This study uses a quantitative method with a correlation design. This research was conducted at SDN with a sample of 35 students. Data collection was carried out using an instrument in the form of a self-confidence questionnaire with a Likert scale model and a mathematical problem-solving ability test in the form of an essay. The results of this study indicate that there is a positive and significant relationship between self-confidence and mathematical problem-solving abilities of fourth grade students at SDN with an r-count or Pearson correlation of 0.552> 0.334 with a significance value of 0.001 <0.05 which means that the higher the student's self-confidence value, the higher the mathematical problem solving ability of fourth graders at SDN, and vice versa. The value of the coefficient of determination of self confidence and mathematical problem solving ability is 30.47% and the remaining 69.53% is influenced by other factors
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arifin, Zaenal. Kriteria Instrumen dalam suatu Penelitian. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics). Vol. 2. No. 1. 2017.
Awaliyah, Ghaida. “Pengaruh Kemampuan Pemecahan Masalah Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sd Se-Gugus Ki Hajar Dewantara Kecamatan Tegal Timur Kota Tegal”.Skripsi pada Universitas Negeri Semarang. Semarang. 2015. dipublikasi.
Ganggi, Roro Isyawati Permata. Membangun Kepercayaan Diri Pustakawan sebagai Upaya Aktualisasi Diri dalam Masyarakat. Jurnal Anuva. Volume 2 (2): 2018.
Hendriana, Heris dkk. Hard Skill dan Soft Skill Matematika Siswa. Bandung: PT Refika Aditama. 2017.
Ibrahim, Andi dkk. Metodologi Penelitian. Makassar: Gunadarma Ilmu. 2018.
Mawaddah, Nurul dkk., Hubungan Self Confidence terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 136 Pekanbaru. Jurnal Penelitian ilmu Pendidikan. Volume 3. Nomor 2. 2020.
Mildawani, Tri. S. Membangun Kepercayaan Diri. Jatinegara: Lestari Kiranatama. 2014.
Muhidin, Sambas Ali dan Maman Abdurrahman. Analisis Korelasi, Regresi, dan Jalur dalam Penelitian. Bandung: CV Pustaka Setia. 2007.
Murbani, Bekti. “Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Perilaku Konsumtif Pada Remaja. Skripsi pada Universitas Sanata Dharma Yogyakarta. Yogyakarta. 2010. Dipublikasi.
Payadnya, I Putu Ade Andre dan I gusti Agung Ngurah Trisna Jayantika. Panduan Penelitian Eksperimen Beserta Analisis Statistik dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish.2018.
Polya, G. How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method (Second ed). New Jersey: Princeton University Press. 1973.
Purwati, Eni dkk. Analisis Masalah Psikologi Siswa Madrasah Tsanawiyah Berbasis Sistem Informasi Online dalam Pendidikan Islam. Sidoarjo: Zifatama Jawara. 2020.
Rahayu, Eny Puri dan Sukanti. Analisis Butir Soal Ulangan Kenaikan Kelas Ekonomi Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. Vol. XI. No. 1. Tahun 2013.
Ramadhani, Rahmi & Nuraini Sri Bina. Statistika Penelitian Pendidikan Analisis Perhitungan Matematis dan Aplikasi SPSS. Jakarta: Kencana. 2021.
Riduwan. Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta. 2016.
Rifai, Muh. Ekhsan. Pentingnya Kepercayaan Diri dan Dukungan Keluarga dalam Kecemasan Matematika. Sukoharjo: CV Sindunata. 2018.
Safitri, Dini Anugrah. Hubungan Rasa Percaya Diri dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN Kramat Jati 19 Pagi. Skripsi pada Universitas Islam Negeri Jakarta. Jakarta. 2015.
Sumartini, Tina Sri. Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa memulai Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal “Mosharafa” Pendidikan Matematika STKIP Garut. Volume 5. Nomor 2. 2016.
Suryawan, Herry Pribawanto. Pemecahan Masalah Matematis. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press anggota APPTI. 2020.
Syafril dan Zelhendri Zen. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Depok: Kencana. 2017.
Waranegara, Chibita. Dahsyatnya Rasa Percaya Diri. Jawa Tengah: Desa Pustaka Indonesia. 2019.
Yeung, Rob. Confidence. Great Britain: Pearson Education Limited. 2012.
Yusuf, Muhammad dan Lukman Daris. Analisis Data Penelitian (Teori & Aplikasi dalam Bidang Perikanan). Bogor: IPB Press. 2018.
DOI: https://doi.org/10.15408/elementar.v2i2.27280 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright © 2021, Eelementar: Jurnal Pendidikan Dasar, p-ISSN: 2807-226X, e-ISSN: 2807-2006
Indexed By: