PENDEKATAN KOMUNIKATIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB
Abstract
The communicative approach in language learning emphasizes on the mastery of language proficiency. Communicative approach is based on some psychological theories of language and learning. The purpose of language learning, according to this approach, is factual communication, where students can use foreign language as a communication tool. In other words, the purpose of this approach is that students have the competence to communicate in a language they have learned in a variety of social situations. Communicative approach is also called the functional approach, in which the language is used as its functions. This article describes the application of communicative approach for teaching Arabic in Indonesian contexts.
DOI: 10.15408/a.v1i1.1129
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ainin, Moh., dkk., Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab, Malang: Misykat, 2006.
Arifin, "Penerapan Pendekatan Komunikatif dalam Pengajaran Gramatika di SLTP Negeri I Kota Malang". Tesis, Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, PPs. UM, 2002.
Arikunto, Suharsimi dan Cepi Safruddin Abdul Jabar, Evaluasi Program Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
Azies, Furqanul dan A. Chaedar Alwasilah, Pengajaran Bahasa Komunikatif, Teori dan Praktek, Bandung: PT. Remaja Rosda karya, 2000.
Badri, Kamal Ibrahim dan Shalih Muhammad Nashir, Usus Ta'lîm al-Lughah al-Ajnabiyyah, Jakarta: LIPIA, t.th.
Badri, Kamal Ibrahim, "Thuruq Ta'lîm al-Lughah al-Ajnabiyyah" dalam al-Thuruq al-‘Âmmah fî Tadrîs al-Lughah, Jakarta: LIPIA, t.th.
Brown, H. Douglas, Prinsip Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa, alih bahasa: Noor Cholis dan Yusi Avianto Pareanom, Jakarta: Kedutaan Amerika Serikat, 2007.
Canale, Michael dan Merrill Swain, Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing, Oxford: Oxford University Press, 1980.
Djiwandono, M. Soenardi, Tes Bahasa dalam Pengajaran, Bandung: ITB, 1996.
––––––, Tes Bahasa, Pegangan Bagi Pengajar Bahasa, Jakarta: PT. Indeks, 2008.
Effendi, Ahmad Fuad, Metodologi Pengajaran Bahasa Arab, Malang: Misykat, 2005.
Huda, Nuril, “Metode Audiolingual Vs. Metode Komunikatif: Suatu Perbandingan”, Makalah, Pertemuan Linguistik Lembaga Bahasa Atmajaya, Universitas Katolik Atmajaya, Jakarta, September 1987
Larsen-Freeman, Diane, Techniques and Principles In Language Teaching, Oxford: Oxford University Press, 1980.
Murtadho, Nurul, Silabus Matakuliah Keterampilan Berbicara Dengan Pendekatan Komunikatif Untuk Mahasiswa Program Pendidikan Bahasa Arab JPBA FPBS IKIP Malang. Tesis, Tidak Diterbitkan, Malang: IKIP Malang, 1991.
Muslich, Masnur, KTSP (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan) Dasar Pemahaman dan Pengembangan, Jakarta, Bumi Aksara: 2007.
Nababan, P.W.J, Ilmu Pragmatik (Teori dan Penerapannya), Jakarta: Depdiknas, 1987.
Nawawi, Mukhson, “Landasan Teoritis Filosofis Metode Pengajaran Bahasa”, Makalah, Muktamar Internasional ADIA di Fakultas Humaniora dan Budaya UIN Maliki Malang, 12-14 Oktober 2010
Nurgiyantoro, Burhan, Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi, Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta, 2010.
Prasetyanti, Retnayu, Modul Evaluasi Pembelajaran Seni Budaya, Surabaya: UNESA, 2008.
Purwanto, Ngalim, Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran, Bandung, PT. Remaja Rosda Karya, 1984.
Richards, Jack C. dan Theodore S. Rodgers, Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge, Cambridge University Press, 1992.
Richards, Jack C., Curriculum Development in Language Teaching, terjemah Nashir bin 'Abdullah bin Ghali dan Shalih bin Nashir al-Syuwairikh (Tathwîr Manâhij Ta'lîm al-Lughah), PDF.
Sumardi, Muljanto (ed), Berbagai Pendekatan dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra, Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 1996.
Syafi’i, Imam, Kompetensi Kebahasaan dan Kompetensi Komunikatif dalam Pengajaran Bahasa, Malang: IKIP, 1991.
Tarigan, Henry Guntur, Pengajaran Kompetensi Bahasa, Bandung: Angkasa, 1990.
Thuʻaimah, Rusydi Ahmad dan Mahmud Kamil al-Naqah, Taʻlîm al-Lughah Ittishâliyan Baina al-Manâhij wa al-Istirâtîjiyyah, Rabath: ISESCO, 2006.
DOI: https://doi.org/10.15408/a.v1i1.1129 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by:
© Copyright CC BY-SA Arabiyat, p-ISSN: 2356-153X, e-ISSN: 2442-9473 |