PENGARUH MODEL CASE BASED LEARNING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR INTUITIF MATEMATIS SISWA
DOI:
https://doi.org/10.15408/ajme.v7i1.46725Keywords:
Mathematical Intuitive Thinking Ability, Case Based Learning, Quasi ExperimentAbstract
Abstract
The 2022 PISA results reveal that students' mathematical intuitive thinking remains low. To enhance this ability, learning must actively engage students in constructing understanding and stimulating their intuition. The purpose of this study was to determine whether or not there is an effect of the CBL model on students' mathematical intuitive thinking abilities. This study used a quantitative method with a quasi-experimental type with a posttest-only control group design. The population in this study were all eighth-grade students of a junior high school in South Tangerang. The sample size was 60 students, namely 30 students in the experimental group and 30 students in the control group with a purposive sampling technique. The instrument used in this study was a mathematical intuitive thinking ability test instrument. The results of this study showed that the sig. value = 0.000 is smaller than the 0.05 significance standard in the hypothesis test. This indicates that the average mathematical intuitive thinking ability of students in statistics material taught using the CBL model is higher than that of students taught using the Direct Instruction learning model. This study concludes that learning mathematics using the CBL model has an effect on students' mathematical intuitive thinking abilities.
Abstrak
Hasil PISA 2022 menunjukkan bahwa kemampuan berpikir intuitif matematis siswa masih rendah. Untuk meningkatkan kemampuan ini, proses pembelajaran perlu melibatkan siswa secara aktif dalam membangun pemahaman dan menumbuhkan intuisi matematis mereka. Tujuan dilakukan penelitian ini untuk menentukan ada tidaknya pengaruh model CBL terhadap kemampuan berpikir intuitif matematis siswa. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan jenis quasi-eksperimen berdesain posttest only control group design. Populasi dalam penelitian ini yaitu seluruh siswa kelas VIII salah satu SMP di Tangerang Selatan. Sampel berjumlah 60 siswa, yaitu 30 siswa kelompok eksperimen dan 30 siswa kelompok kontrol dengan teknik purposive sampling. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah instrumen tes kemampuan berpikir intuitif matematis. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa nilai sig. = 0,000 lebih kecil dari standar signifikansi 0,05 pada uji hipotesis. Hal ini menunjukkan bahwa rata-rata kemampuan berpikir intuitif matematis siswa pada materi statistika yang diajar menggunakan model CBL lebih tinggi daripada siswa yang diajar dengan model Direct Instruction. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pembelajaran matematika menggunakan model CBL berpengaruh terhadap kemampuan berpikir intuitif matematis siswa.
Downloads
References
Agustin, F., Hastuti, D. N. A. E., & Sari, M. K. (2023). Efektifitas Model Case Based Learning (CBL) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V di SDN 03 Madiun Lor. Caruban, 6(3), 346–354. https://doi.org/10.33603/qf93bk17
Atikah, H. F., Sarifah, I., & Yudha, C. B. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Dalam Pandangan PISA 2022. Literasi (Jurnal Ilmu Pendidikan), 15(2), 152. https://doi.org/10.21927/literasi.2024.15(2).152-161
Bunge, M. (2001). Intuition et Raison. Vigdor. https://doi.org/10.5840/wcp41911247
Dewantara, A., & Saraswati, S. (2021). Proses Berpikir Intuitif Siswa Sekolah Dasar dalam Penyelesaian Masalah Persen. Al-Gurfah : Journal of Primary Education, 2(1), 1–14.
Dreyfus, T., & Eisenberg, T. (1982). Intuitive Functional Concepts : A Baseline Study on Intiuitions. Journal for Research in Mathematics Education, 13(5). https://www.jstor.org/stable/749011
Ertmer, P. A., & Russell, J. D. (1995). Using Case Studies to Enhance education Instructional Design Education. Educational Technology, 35(4), 23–31.
Fischbein, E. (1987). Intuition in science and mathematics: An educational approach. Reidel.
Kadir. (2018). Statistika Terapan: Konsep, Contoh, dan Analisis Data dengan Program SPSS/Lisrel dalam Penelitian (3rd ed.). Raja Grafindo Persada.
Kemendikbudristek. (2022). Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka. 133–148.
Kurniawati, L., Farhana, I. S., & Miftah, R. (2022). Improving students’ mathematical intuitive thinking ability using analogy learning model. Journal of Physics: Conference Series, 2157(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/2157/1/012042
Mudrika, & Budiarto, M. T. (2013). Profil Intuisi Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Geometri Ditinjau Dari Kemampuan Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 1, 1–8. https://ejournal.unesa.ac.id
Mustoip, S., Kurdi, M. S., Rahim, F. R., Kurdi, M. S., Rahmansyah, M. A., Vega, N. De, Robbaniyah, Q., Yusella, Y., & Juita, A. K. (2024). Strategi Pembelajaran (Vol. 11, Issue 1). Aina Media Baswara.
PISA. (2023). PISA 2022 Results Factsheets Indonesia. The Language of Science Education, 1, 1–9. https://oecdch.art/a40de1dbaf/C108.
Solso, R. L., Maclin, O. H., & Maclin, M. K. (2014). Cognitive Psychology Solso. Pearson.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.
Utami, R., Rochmad, & Isnarto. (2021). Berpikir Intuisi dalam Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Mahasiswa. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2021, 2(1), 53–59. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip/article/view/695
Williams, B. (2005). Case based learning - A review of the literature: Is there scope for this educational paradigm in prehospital education? Emergency Medicine Journal, 22(8), 577–581. https://doi.org/10.1136/emj.2004.022707
Wulandari, D., Septi, D., & Afifah, N. (2024). Analisis Berpikir Intuitif Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Bangun Datar Berdasarkan Gaya Belajar. Konstanta : Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengelatuan Alam, 2(4), 196–202.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ALGORITMA: Journal of Mathematics Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.