Momentum Keluarga Mengembangkan Kemampuan Belajar Peserta Didik Di Tengah Wabah Pandemi Covid-19

Subarto Subarto

Abstract

Abstract:

The family is the first social group in human life, the first place in learning and expressing themselves as social people in the interaction with the group. The dominant influence of parents on children is seen in terms of distortions in the time schedule of learning activities of students, both structurally, division of tasks and internalization of norms. The role that has been carried out in the education unit switches functions in the family unit. This is where the role of parents is needed so that children have self-regulating so they are able to teach themselves in an effort to provide internal reinforcement to themselves.

Keywords: Family, Covid-19, Self-regulating

 

Abstrak:

Keluarga merupakan kelompok sosial yang pertama dalam kehidupan manusia, tempat pertama dalam belajar dan menyatakan diri sebagai manusia sosial di dalam hubungan interaksi dengan kelompoknya. Pengaruh dominan orang tua terhadap anak terlihat dalam hal distorsi terhadap waktu penjadualan kegiatan pembelajaran peserta didik, baik secara struktur, pembagian tugas dan internalisasi norma-norma. Peran yang selama ini dilaksanakan di satuan pendidikan beralih fungsi di satuan keluarga. Disinilah dibutuhkan peran orang tua agar anak memiliki self-regulating sehingga mampu mengajarkan dirinya dalam upaya memberikan penguatan secara internal pada dirinya.

Kata Kunci: Keluarga, Covid-19, Self-regulating

 

 


References

Hatimah, Ihat. "Keterlibatan Keluarga Dalam Kegiatan Di Sekolah Dalam Perspektif Kemitraan", Pedagogia, Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 14, No. 2 (2016).

Dinata, Pri Ariadi Cahya; Rahzianta; Zainuddin, Muhammad. "Self Regulated Learningsebagai Strategi Membangun Kemandirian Peserta Didik Dalam Menjawab Tantangan Abad 21", Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sains (SNPS) 2016.


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/adalah.v4i1.15383

Refbacks

  • There are currently no refbacks.