Hubungan Persepsi Orang Tua Mengenai Pendidikan Seks Terhadap Regulasi Diri Anak
DOI:
https://doi.org/10.15408/jece.v6i1.37299Keywords:
sex education, children's self-regulationAbstract
Sex education for children is not just about directing how to have sex. Some of them are body parts, caring for the body, maintaining behavior according to environmental norms. Parents' perceptions regarding sex education cannot be separated from the surrounding environment. The environment influences children's self-regulation. Self-regulation has a major influence on children's emotional and social development. This research uses a quantitative approach using a correlation research model. The sample in this study were parents who had children aged 5-6 years at KB-TK Khodijah. The data collection technique uses a questionnaire. The data obtained was then analyzed using the SPSS application program. The research results obtained are that there is a relationship between parents' perceptions of sex education and children's self-regulation, with a low degree of relationship and the form of the relationship, namely a positive relationship.References
Azro’i, I., & Simamora, A. T. (2022). Persepsi Orang Tua Tentang Pendidikan Seks Anak Usia Dini. Tinta Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 57–64. https://doi.org/10.35878/tintaemas.v1i1.380
Bangsawan, I., & Yusria, Y. (2022). Pendidikan Seks bagi Anak Usia Dini dalam Persepsi Orang tua. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 7045–7057. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2502
Fitriah, Sofyan, H., & Muspawi, M. (2021). Persepsi Orang Tua Terhadap Pendidikan Seksual Bagi Anak Usia Dini di Paud Islam Terpadu An-Nahl Kota Jambi. Jurnal PAUD Emas, 1(1), 24–30.
Ifadah, A. S. (2021). Materi Dan Strategi Pendidikan Seks Bagi Anak Usia Dini. JIEEC (Journal of Islamic Education for Early Childhood), 3(1). https://doi.org/10.30587/jieec.v3i1.2294
Justicia, R. (2017). Pandangan Orang Tua Terkait Pendidikan Seks Untuk Anak Usia Dini. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 1(2), 28–37. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v1i2.121
Koten, A. N., Margiani, K., Bunga, B. N., & Mau, T. (2019). Persepsi Orang Tua Tentang Pendidikan Seks Bagi Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan, Prodi Penjaskesrek, FKIP Undana, Kupang, 2.
Maulidia, P., Simatupang, N. D., Widayati, S., & Adhe, K. R. (2022). Analisis Variasi Penyajian Menu Makanan terhadap Nafsu Makan pada Anak Usia 2-4 Tahun di Desa Badang. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 8(2), 159–171. http://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/seling/article/view/1229
Muslihin, H. Y., Loita, A., & Nurjanah Dea Siti. (2022). Instrumen Penelitian Tindakan Kelas Untuk Peningkatan Motorik Halus Anak. Jurnal PAUD Agapedia, 6(1), 95–101. https://ejournal.upi.edu/index.php/agapedia/article/view/51341
Nadar, W. (2017). Persepsi Orang Tua Mengenai Pendidikan Seks Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1.
Ningrum, M. A., Hasibuan, R., Mas’udah, M., & Fitri, R. (2023). PAUD Holistik Integratif Berdimensi Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 563–574. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3730
Nugraha, R., & Suyadi. (2019). Regulasi Diri Dalam Pembelajaran. In Jurnal Tarbiyah al-awlad.
Nugraheni, A., Rahmawati, A., & Pudyaningtyas, A. R. (2021). Hubungan Antara Regulasi Diri Dengan Kesiapan Sekolah Anak Usia 5-6 Tahun. Kumara Cendekia, 9(3). https://doi.org/10.20961/kc.v9i3.51491
Nurbaiti, N., & Saripudin, A. (2022). AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak Pengembangan Media Sex Education Book Untuk Meningkatkan Pemahaman Pendidikan Seksual Pada Anak Usia Dini (Vol. 8, Issue 2). www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/awlady
Oscar, B., & Sumirah, D. (2019). Pengaruh Grooming Pada Customer Relations Coordinator (CRC) Terhadap Kepuasan Pelanggan di PT Astra international TBK Toyota Sales Operation (Auto2000) Pasteur. Jurnal Bisnis Dan Pemasaran, 9(1).
Qistia, N., Kurnia, R., & Novianti, R. (2019). Hubungan Regulasi Diri dengan Kemandirian Anak Usia Dini. Aulad : Journal on Early Childhood, 2(3). https://doi.org/10.31004/aulad.v2i3.35
Simatupang, N. D., Widayati, S., Adhe, K. R., & Sholichah, S. A. (2023). Pengembangan Buku Cerita Big Book Kalender Meja dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.4067
Solihin, S. (2015). Pendidikan Seks Untuk Anak Usiadini. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 1(2).
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (Sutopo). Alfabeta, Bandung.
Suhasmi, N. C., & Ismet, S. (2021). Materi Pendidikan Seks Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 5(01).
Teni, & Yudiyanto, A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Kedokan Bunder Kabupaten Indramayu. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 105–117. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i1.73
Wahyuningtyas, D. P. (2015). Mengembangkan Regulasi Diri Melalui Pemberian Penghargaan. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(59).
Widayati, S., Simatupang, N. D., Saroinsong, W. P., & Rusdiyanti, A. (2021). Pengembangan Media Stekpan Untuk Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 4(1). https://doi.org/10.36722/jaudhi.v4i1.698





