Program KKN-DR : Transformasi Proses Pembelajaran Melalui Pelatihan Dan Pendampingan Pembuatan Video Online Bagi Guru

Raden Ahmad Rosyiddin Brillyanto

Abstract


Through real work lectures from home (KKN-DR 2020) we are required to practice science, technology, and art. We are expected to be motivators and facilitators in the education process in rural areas. During the Covid-19 pandemic, many schools were closed, the face-to-face learning process became distance learning. However, in practice this raises problems regarding the limited access to internet quotas for students. The objectives or targets that are expected to be achieved are: (a) training on the application of learning in schools using video; (c) train and assist teachers to make learning videos (d) and upload them to youtube as the use of online learning media. The method of implementing this activity is in the form of socialization, training and mentoring by involving the community (teachers) directly. Some of the results achieved from this activity are that teachers can make videos of distance learning materials, create a more efficient learning environment, create quata savings, the availability of learning media in the form of videos that are more easily accessible from online media youtube.

 

Keywords: Distance Learning, Education, Tutorial video.

 


Abstrak:

Melalui kegiatan kuliah kerja nyata dari rumah (KKN-DR 2020) kita dituntut untuk mengamalkan ilmu pengetahuan, teknologi, dan seni. Kita diharapkan menjadi motivator dan fasilitator pada proses pendidikan di daerah pedesaan. Pada masa pandemik Covid-19 banyak sekolah-sekolah yang ditutup, proses pembelajaran yang tadinya tatap muka menjadi pembelajaran jarak jauh. Namun pada prakteknya hal ini menimbulkan permasalahan mengenai terbatasnya akses kuota internet bagi kalangan pelajar.  Tujuan atau target diharapkan dapat tercapai adalah: (a) pelatihan penerapan pembelajaran di sekolah menggunakan video; (c) melatih dan mendampingi  ibu bapa guru agar dapat membuat video pembelajaran (d) serta mengupload nya ke youtube sebagai pemanfaatan media pembelajaran online.  Metode pelaksanaan kegiatan ini dilakukan dalam bentuk sosialisasi, pelatihan dan pendampingan dengan melibatkan masyarakat (guru) secara langsung. Beberapa hasil yang dicapai dari kegiatan ini adalah guru dapat membuat video materi pembelajaran jarak jauh, terciptanya lingkungan belajar yang lebih efisien, terciptanya penghematan quata, tersedianya media pembelajaran dalam bentuk video yang lebih mudah diakses dari media online youtube.

 

Kata kunci: Pembelajaran Jarak Jauh, Pendidikan, Video Pembelajaran.

Keywords


Distance Learning, Education, Tutorial video

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15408/jf.v20i2.20373 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License 
licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International