THE IMPORTANCE OF CHILDREN CORRECTIONAL INSTITUTION PROGRAM EVALUATION: AN EFFORT TO FULFILL CHILDREN'S RIGHTS

Adlia Rahma Maulida, Hadiyanto Abdul Rachim, Eva Nuriyah Hidayat

Abstract


Abstract. The process of evaluating the quality of a program is essential in a service organization. This research aims to evaluate the service program process for correctional students at LPKA Class II Jakarta. This research is based on the evaluation concept according to Pietrzak et al which consists of four dimensions of service process evaluation: best practice standards, agency policies, process goals, and client satisfaction. This research method uses a qualitative approach using non-participatory observation techniques, in-depth interviews and a literature study. The research results show that the quality of the Development Program services at LPKA Class II Jakarta in the best practice standard dimension is under the SOP, institutional policies are running according to provisions, and long-term and short-term process goals have been implemented. In client satisfaction, service quality has been met, and LPKA Class II Jakarta has implemented a sound education service management system by implementing fair and non-discriminatory coaching. It can be concluded that the ongoing coaching program has been run by applicable provisions and standards with the implementation of process objectives and the fulfilment of inclusive education services. In the absence of social workers in the correctional sector at LPKA Class II Jakarta, some roles are not being carried out. This research further recommends the application of social welfare science and the part of correctional social workers in the practice of developing students in correctional institutions.

Keywords: Program evaluation; correctional;  children against the law

 

Abstrak. Proses evaluasi kualitas suatu program sangat penting dalam suatu organisai pelayanan. Penelitian ini bertujuan mengevaluasi proses program layanan kepada correctional students pemasyarakatan di LPKA Kelas II Jakarta. Kajian ini didasarkan atas konsep evaluasi menurut Pietrzak, dkk yang terdiri dari empat dimensi evaluasi proses pelayanan; standar praktik terbaik, kebijakan lembaga, tujuan proses, dan kepuasan klien. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan teknik observasi non partisipatif, wawancara mendalam dan studi literatur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kualitas layanan Program Pembinaan di LPKA Kelas II Jakarta dalam dimensi standar praktik terbaik berjalan sesuai SOP, kebijakan lembaga berjalan sesuai ketentuan, pada tujuan proses jangka panjang dan jangka pendek sudah terlaksana. Dalam dimensi kepuasan klien kualitas layanan sudah terpenuhi dan pihak LPKA Kelas II Jakarta sudah menerapkan sistem manajemen pelayanan pendidikan yang baik dengan memberlakukan pembinaan yang adil dan tidak membeda-bedakan. Dapat disimpulkan bahwa program pembinaan yang berlangsung sudah berjalan sesuai ketentuan dan standar yang berlaku dengan terlaksananya tujuan proses serta terpenuhinya pelayanan pendidikan yang inklusif. Dengan tidak adanya pekerja sosial di bidang koreksional pada LPKA Kelas II Jakarta, ada peran-peran yang tidak terlaksana. Penelitian ini selanjutnya merekomendasikan penerapan ilmu kesejahteraan sosial dan peran pekerja sosial koreksional dalam praktik pembinaan terhadap correctional students di lembaga pemasyarakatan.

 

Kata Kunci: Evaluasi program, Pembinaan, Anak berhadapan dengan hukum


Keywords


Program Evaluation; Correctional; Children Against the Law

References


Fernandes, A.D.S.A., Matsukura, T. S., Lussi, I. A. O., Ferigato, S. H., & Morato, G. G. (2020). Reflections on psychosocial care in the field of children and adolescents’ mental health. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional. 28(2), 725-740. https://doi.org/10.4322/2526-8910.ctoARF1870.

Firdiansyah, E. (2019) Strategi Pembinaan Narapidana Anak dalam Proses Perubahan Perilaku di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) Pria Kelas 1 Tangerang. Skripsi. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Gultom, M. (2014). Perlindungan Hukum Terhadap Anak dan Perempuan. Bandung: PT Refika Aditama.

Harimurti, E. (2018). “Evaluasi Pelaksanaan Program Pendidikan Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Lapas Klas II A Salemba Dalam Rangka Pemenuhan Hak Correctional students Pemasyarakatan”. UNES Journal Of Social and Economics Research 3 (2), 243 -52.

Mariyana, Y. (2019). Hak Akses Informasi bagi Correctional students di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LPKA) Kelas II Jakarta. Skripsi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Mark, Melvin, M., Hendry, G, T., & Julnes. (2000). “Evaluation an Integrated Framework for Understanding, Guiding, and Improving Public and NonProfit Policies and Programs”. California: Jossey-Bass Inc.

kemhan.go.id/badiklat/2016/04/11/perbedaan-kata-kebijakan-dan-kebijaksanaan-serta-mencolok-atau-menyolok.html (Accesed on August 13th, 2023, 12:36 WIB)

Komariah, A., & Satori, D. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

KPAI. (2022). Kasus Pengaduan Anak Berdasarkan Klaster Perlindungan Anak.

LPKA. (2015). Pedoman Perlakuan Anak di LPKA. Jakarta: LPKA

LPKA. (2017). Tugas Pokok dan Fungsi serta Struktur Organisasi.

Nisailkamilah, A. (2020). Evaluasi Proses Program Pembinaan Kemandirian Giatja bagi Warga Binaan Pemasyarakatan (WBP) di Lembaga Pemasyarakatan Kelas II A Salemba.Skripsi. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Patton, M, Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods (3rd ed). California: Sage Publications, Inc.

Pietrzak, J, dkk. (1990). Practical Program Evaluation Method (3rd edition). California: Sage Publications, Inc.

PUSKAPA UI. (2014). Kesempatan Kedua dalam Hidup: Laporan hasil studi penerapan Sistem Peradilan Pidana Anak di Wilayah Tangerang, Surabaya, Palembang dan Kendari.

Sudjana, N & Ibrahim. (2014). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Indonesia. “Undang-Undang (1979) art 4 tentang Kesejahteraan Anak”

____________. “Undang - Undang (1997), art. 3 tentang Tindak Pidana Anak"

____________. “Undang -Undang (2002) art 23 tentang Perlindungan Anak”

Wirawan. (2012). Evaluasi: Model, Teori, Standar, Apikasi dan Profesi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/empati.v12i2.35808

Refbacks





Copyright (c) 2023 adlia maulida, Hadiyanto Abdul rachim, Eva nuriyah hidayat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.