ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI SPASIAL SISWA PADA MATERI TRANSFORMASI GEOMETRI

Dedek Kustiawati, Zetta Azzahra, Gusni Satriawati

Abstract


Abstract

This study aims to determine the overall level of students' spatial literacy skills and analyse and describe each spatial literacy indicator on geometry transformation material. The type of research used is a quantitative approach with descriptive methods. This study used a sample of 100 students of class XII MIPA. The instrument used consists of a written test in the form of descriptive questions totalling 9 questions to measure students' spatial literacy skills. The research results obtained show that: 1) students' spatial literacy skills are classified in the medium category, but the average score is still far below the KKM score. 2) Judging from the visualisation aspect, the average acquisition of this indicator is better than the other indicators, namely 49.33, where some students have been able to sketch spatial objects through visual images based on contextual problems appropriately and completely. 3) Judging from the reasoning aspect with an average of 26.83, most students still do not understand the concept of geometric transformation well, so they cannot relate concepts and relationships of spatial objects and use both in calculations.  4) Judging from the communication aspect with an average of 30.92, there are still many students who are unable to express their ideas related to the relationship of spatial objects correctly. It can be concluded that the spatial literacy skills possessed by students are not yet qualified.    

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat kemampuan literasi spasial siswa secara keseluruhan dan menganalisis serta mendeskripsikan setiap indikator literasi spasial pada materi transformasi geometri. Jenis penelitian yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dengan metode deskriptif. Penelitian ini menggunakan sampel sebanyak 100 siswa kelas XII MIPA. Instrumen yang digunakan terdiri atas tes tertulis berbentuk soal uraian yang berjumlah 9 soal untuk mengukur kemampuan literasi spasial siswa. Hasil penelitian yang diperoleh menunjukkan bahwa: 1) Kemampuan literasi spasial siswa tergolong dalam kategori sedang, namun nilai rata-ratanya masih berada jauh di bawah nilai KKM. 2) Dilihat dari aspek visualisasi, perolehan rata-rata indikator ini lebih baik dibandingkan dengan indikator yang lain yaitu 49,33, dimana sebagian siswa sudah mampu membuat sketsa objek spasial melalui gambar visual berdasarkan masalah kontekstual dengan tepat dan lengkap. 3) Dilihat dari aspek penalaran dengan perolehan rata-rata 26,83, sebagian besar siswa masih belum memahami konsep transformasi geometri dengan baik, sehingga tidak dapat mengaitkan konsep dan hubungan objek spasial dan menggunakan keduanya dalam perhitungan. 4) Dilihat dari aspek komunikasidengan perolehan rata-rata 30,92, masih banyak siswa yang tidak mampu mengemukakan idenya terkait dengan hubungan objek spasial dengan benar. Hal ini dapat disimpulkan bahwa kemampuan literasi spasial yang dimiliki oleh siswa belum mumpuni.

Keywords


Communication; Geometry Transformation; Reasoning; Spatial Literacy; Visualization

References


Aktaş, G. S., & Ünlü, M. (2017). Understanding of Eight Grade Students about Transformation Geometry: Perspectives on Students’ Mistakes. Journal of Education and Training Studies, 5(5), 103–119. https://doi.org/10.11114/jets.v5i5.2254

Fauzana, R., Dahlan, JA. & Jupri, A. (2019). Mathematical Literacy Ability of Students for The Content of Space and Shape. 1 st International Seminar STEMEIF (Science, Technology, Engineering and Mathematics Learning International Forum) Purwokerto April 25th 2019 ISBN: 978-602-6697-36-3

Fauziah, L. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Van Hiele Berbantuan Media Autograph Terhadap Kemampuan Literasi Spasial Siswa. UIN Jakarta.

Fitriana, A. S., & Lestari, K. E. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal PISA Konten Space and Shape Ditinjau Dari Level Kemampuan Spasial Matematis. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(3), 859–868. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.859-868

Lange, J. de. (2006). Mathematical Literacy for Living From OECD-PISA Perspective. Tsukuba Journal of Educational Study in Mathematics, 25, 13–35.

Marina, E. Y., & Yani, A. T. (2016). Proses Literasi Matematis Dikaji dari Content Space and Shape dalam Materi Geometri di SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(11), 1–11. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/17415

Mas’udah, I. L., Sudirman, Susanto, H., & Rofiki, I. (2021). Fenomena Literasi Spasial Siswa: Studi Pada Geometri Ruang. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(2), 155–166. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/fbc/article/view/8333/6755

Masfufah, R., & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa melalui Soal PISA. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 291–300. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i2.825

Moore-Russo, D., Viglietti, J. M., Chiu, M. M., & Bateman, S. M. (2013). Teachers’ Spatial Literacy as Visualization, Reasoning, and Communication. Teaching and Teacher Education, 29(1), 97–109. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.08.012

Nugraha, D., & Octavianah, D. (2020). Diskurus Literasi Abad 21 di Indonesia. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), 7(1), 107–126.

OECD. (2023). PISA 2022 Results : The State of Learning and Equity in Education. Vol. I. OECD Publishing.

Pertiwi, R. D., & Siswono, T. Y. E. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Menyelesaikan Soal Transformasi Geometri Ditinjau dari Gender. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika Dan Sains, 5(1), 26–36. https://doi.org/10.26740/jppms.v5n1.p26-36

Sari, E. K., & Ekawati, R. (2018). Analysis of Primary Students’ Spatial Literacy on Reasoning. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 2(1), 15–22. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v2n1.p015-022

Sari, R. H. N. (2015). Literasi Matematika: Apa, Mengapa dan Bagaimana? Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY, 713–720.

Schleicher, A. (2023). PISA 2022 : Insights and Interpretations. OECD Publishing

Syahlan. (2015). Literasi Matematika dalam Kurikulum 2013. Keguruan (Jurnal Penelitian, Pemikiran, Dan Pengabdian), 3(1), 36–43.


Full Text: PDF

DOI: 10.15408/ajme.v5i2.36435

Refbacks

  • There are currently no refbacks.