Spiritual Intelligence as a Determinant in Understanding Accounting Concepts
Abstract
Intelligence within oneself as one of the factors that influence the level of success. This study aims to determine the influence of spiritual intelligence on the understanding of accounting concepts. This study uses a quantitative approach and sampling using a purposive sampling technique. The sample in this study were 148 respondents, consisting of active students in Accounting study programs. The analytical tool used is simple regression analysis. The results showed that spiritual intelligence has a positive effect on students' understanding of accounting, meaning the better one's spiritual intelligence, the better the understanding of accounting.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ajzen, I. (2005). Attitudes, Personality and Behavior Second Edition. Milton Keynes, England: Open University Press/McGraw-Hill.
Anwar, M. A., & Osman-Gani, A. M. (2015). The Effects of Spiritual Intelligence and its Dimensions on Organizational Citizenship Behaviour. Journal of Industrial Engineering and Management.
Budhiyanto, Nugroho, S. J., & Paskah, I. (2004). Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ekonomi Bisnis, vol. X, No.2, 260-281.
David, K. (2008). Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. Unpublished Master’s Thesis.
Djamil, N., Sar’I, M., & Irsyadsah, M. (2010). Analisis Tingkat Pemahaman Mahasiswa terhadap Konsep Dasar Akuntansi (Studi Empiris pada Mahasiswa Akuntansi UIN Suska Riau yang Berasal dari Latar Belakang Sekolah yang Berbeda. SNA XIII.
Khaerani, D., & Ery, W. A. (2014). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Emosional, Spiritual terhadap Pemahaman Akuntansi. Maksimum, Vol. 4, No. 1.
Laksmi, R. A., & Sujana, I. K. (2017). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual terhadap Pemahaman Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 1373-1399.
Mawardi, M. C. (2011). Tingkat Pemahaman Mahasiswa Akuntansi terhadap Konsep Dasar Akuntansi di Perguruan Tinggi Negeri di Kota Malang.
Onah. (2015). Pengaruh Perilaku Belajar, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, dan Kecerdasan Spiritual terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi UMRAH.
Puspito, A., Kusubagio, R., & Qomariah, N. (2017). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Motivasi Belajar, dan Kecerdasan Spiritual terhadap Pemahaman Mata Kuliah Akuntansi Keperilakuan. Jurnal Sains Manajemen dan Bisnis Indonesia, Vol. 7, No. 1, 96-113.
Rachmi, F. (2010). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Perilaku Belajar terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi.
Rimbano, D., & Putri, M. S. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, dan Prilaku Belajar terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ilmiah Orasi Bisnis – Volume 15.
Wahyuni. (2016). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Perilaku Belajar dan Latar Belakang Pendidikan Menengah terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi.
Zakiah, F. (2013). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual terhadap Pemahaman Akuntansi.
Zohar, D., & Marshall, I. (2007). SQ Kecerdasan Spiritual. Bandung: Penerbit Mizan, PT Mizan Pustaka.
DOI: https://doi.org/10.15408/akt.v17i1.43331 Abstract - 0 PDF - 0
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Published by
Department of Accounting, Faculty of Economic and Business,
Syarif Hidayatullah State Islamic University
Jl. Ir. H. Juanda no 95, Ciputat 15412, Tangerang Selatan, Banten, Indonesia
Phone:+62(21) 7493318, Fax.: +62 (21) 7496006. e-Mail: akuntabilitas@uinjkt.ac.idÂ
View My Stats
This work is licensed under CC BY-SA
Â