Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan (SAP) Berbasis Akrual

Anita De Grave, Syahril Hasan

Abstract


This study aimed at determining how the effect of the variabels of human resources’ quality, organizational commitment, and SIPKD on the implementation of accrual-based Government Accounting Standards in the Government of Balikpapan City district both partially and simultaneously. The population of the unit of analysis in this study was 18 official governments in Balikpapan City. The sampling was through the purposive sampling technique with total respondents of 72 people. The data collection was conducted through a questionnaire and the measurement was conducted through a Likert scale. The results of this study are partial, the variabel of the quality of human resources, organizational commitment, and SIPKD significantly affected the implementation of accrual-based Government Accounting Standards in the Government of Balikpapan City. Simultaneously, the quality of human resources, organizational commitment, and SIPKD significantly affected the implementation of accrual-based Government Accounting Standards in the Government of Balikpapan City.

Keywords


quality of human resources; organizational commitment; regional financial management information system; accrual government accounting standar

Full Text:

PDF

References


Arif, R. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Implementasi Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual. Media Mahardhika, 18(3), 378–386. https://doi.org/10.29062/mahardika.v18i3.176

Azman, T. (2015). Analisis Komitmen Organisasi, Kesiapan Sumberdaya Manusia, Infrastruktur Serta Sistem Informasi Dalam Menerapkan Standar Akuntansi Pemerintah Berbasis Akrual. Sorot, 10(1), 131–142. https://doi.org/10.31258/sorot.10.1.3210

BPK RI. (2019). IHPS I Tahun 2019. In Ikhtisar Hasil Pemeriksaan Semester I Tahun 2019. https://www.bpk.go.id/assets/files/ihps/2019/I/ihps_i_2019_1568693769.pdf

BPK RI. (2019). IHPS I Tahun 2019. In Ikhtisar Hasil Pemeriksaan Semester I Tahun 2019. https://www.bpk.go.id/assets/files/ihps/2019/I/ihps_i_2019_1568693769.pdf

Citra Dewi, Nofiana. dan Handayani, N. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Implementasi Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 7(3), 1–22.

Endang Kristiawati1. (2015). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEBERHASILAN PENERAPAN AKUNTANSI BERBASIS AKRUAL PADA PEMERINTAHAN DAERAH KALIMANTAN BARAT. AKUNTABILITAS, VIII(3), 171–190. https://doi.org/10.1016/j.xjep.2020.100384

Erlina., Rambe, Omar Sakti., & R. (2015). Akuntansi Keuangan Daerah Berbasis Akrual.

Fauzi, dkk. (2019). Metodologi Penelitian untuk Manajemen dan Akuntansi. Jakarta Selatan:Salemba Empat.

Hafiz Tanjung, A. (2013). Akuntansi Pemerintahan Daerah Berbasis Akrual. Bandung:Alfabeta

Henukh, I. T., Saleh, M. F., & Adelina, Y. E. (2020). Analisis Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual pada Pemerintah Kota Kupang. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan Islam, 01(02), 130–154. https://doi.org/http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-mal.

Herwiyanti, E., Sukirman, S., & Sufi Aziz, F. (2017). Analisis Implementasi Akuntansi Berbasis Akrual pada Inspektorat Jenderal Kementerian Keuangan. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 19(1), 13–23. https://doi.org/10.9744/jak.19.1.13-23

Hery (2014). Akuntansi Dasar 1 & 2. Jakarta:PT Gramedia Widiasarana Indonesia.

Indonesia, R. (2010). Peraturan Pemerintah No 71 Tahun 2010. 1–413. http://www.djpk.kemenkeu.go.id/attach/post-pp-no-71-tahun-2010-tentang-standar-akuntansi-pemerintahan/PP71.pdf

Indonesia, R. (2003). Undang-Undang No. 17 Tahun 2003 tentang Keuangan Negara. 1–41. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43017/uu-no-17-tahun-2003

Indonesia, R. (2004). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 1 Tahun 2004 Tentang Perbendaharaan Negara, 1–61. https://www.bpk.go.id/assets/files/storage/2013/12/file_storage_1386152400.pdf

Indonesia, R. (2005). Peraturan Pemerintah Nomor 56 Tahun 2005 Tentang Sistem Informasi Keuangan Daerah. 1–14. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/49722/pp-no-56-tahun-2005

IPSASB. (2011). Study 14: transition to the accrual basis of accounting: guidance for governments and government entities (Issue January). https://www.ifac.org/system/files/publications/files/IPSASB-study-14-3e.pdf

Irfani, M., Pituringsih, E., & Hamdani Husnan, L. (2020). Determinants Of Success In The Application Of Accrual- Based Institution Accounting Systems In Preparing Government Financial Statements. E-Jurnal Akuntansi, 30(6), 1522–1538. https://ojs.unud.ac.id/index.php/Akuntansi/index

Jaladri, E. Q. & I. B. R. (2017). Faktor-faktor yang Mempengarui Efektivitas Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 5(November), 1–15.

Jantong, A., Nurkholis, N., & Roekhudin, R. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesiapan Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual Pada Pemerintahan Daerah. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 5(2), 158–169. https://doi.org/10.26905/jbm.v5i2.2389

Kristiawati, E. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keberhasilan Penerapan Akuntansi Berbasis Akrual Pada Pemerintahan Daerah Kalimantan Barat. Akuntabilitas, 8(3), 171–190. http://digilib.mercubuana.ac.id/manager/t!@file_artikel_abstrak/Isi_Artikel_905954036659.pdf

Nasution, D. A. D., & Ramadhan, P. R. (2018). Analisis Pengaruh SDM, Insentif dan Sarana Pendukung terhadap Implementasi SAP Berbasis Akrual pada Pemerintah Provinsi Sumatera Utara. Jurnal Akuntansi Bisnis Dan Publik, 9(1), 207–218.

Pratiwi, A. I., Rahayu, S., & Zutilisna, D. (2017). Tekonologi Informasi, Sumber Daya Manusia, Komitmen Dan Komunikasi Terhadap Kesiapan Implementasi Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual. Jurnal Riset Akuntansi Kontemporer, 9(1), 7–11.

Puspitarini, I., Firmansyah, A., & Handayani, D. (2017). Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia Dan Teknologi Informasi Terhadap Penerapan Akuntansi Berbasis Akrual Pada Pengelolaan Barang Milik Negara. Journal of Applied Managerial Accounting, 1(2), 141–149. https://doi.org/https://doi.org/10.30871/jama.v1i2.501

Putri, Utami Dewi., & S. (2017). Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia, Komitmen Organisasi dan Fungsi Komunikasi Terhadap Penerapan Standar Akuntansi Pemerintah Berbasis Akrual pada Satuan Kerja Perangkat Daerah di Kota Bandung. Proceedings, 561–579. http://digilib.mercubuana.ac.id/manager/t!@file_artikel_abstrak/Isi_Artikel_250277316462.pdf

Robbins, Stephen P., dan Judge, Timothy. (2013). Perilaku Organisasi (Edisi 16). Jakarta Selatan:Salemba Empat.

Safitri, D. (2017). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual (Studi Pada SKPD Pemerintah Kabupaten Bengkalis). Jurnal Akuntansi, Vol.5(2), 174–189. https://ja.ejournal.unri.ac.id/index.php/JA/article/viewFile/4063/3939

Siregar, B. (2015). Akuntansi Sektor Publik (Akuntansi Keuangan Pemerintah Daerah Berbasis Akrual). Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi YKPN.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Cetakan ke-20). Bandung:Alfabeta.

Sujarweni, V. W. (2020). Akuntansi Sektor Publik: Teori, Konsep, Aplikasi (Mona (ed.). Yoggyakarta:Pustaka Baru Press.

Supra, D. (2016). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Pelatihan, dan KUalitas Teknologi Informasi terhadap Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual pada Pemerintah Kabupaten Musi Banyuasin. Jurnal Akuntansi Politeknik Sekayu (ACSY), 5(2), 9–23.

Yogasworo, N. A., & Suprayitno, S. (2020). Sistem Pengendalian Internal dan Kualitas Informasi pada Sistem Informasi Keuangan Daerah. Equity, 22(2), 109. https://doi.org/10.34209/equ.v22i2.1249




DOI: https://doi.org/10.15408/akt.v15i2.25475 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Published by
Department of Accounting, Faculty of Economic and Business,
Syarif Hidayatullah State Islamic University

Jl. Ir. H. Juanda no 95, Ciputat 15412, Tangerang Selatan, Banten, Indonesia
Phone:+62(21) 7493318, Fax.: +62 (21) 7496006. e-Mail: akuntabilitas@uinjkt.ac.id 

View My Stats License

This work is licensed under CC BY-SA

Â