Pengaruh Biaya Promosi Terhadap Dana Pihak Ketiga Pada PT. Bank BRI Syariah Indonesia Tbk

Suhartono Suhartono, Suci Dwi Purwati, Taat Kuspriyono, Vera Agustina Yanti, Lukman Hakim

Abstract


One way to increase third party funds is through promotion of bank services and products so that people are interested in saving their money at the bank. The purpose of this study is to analyze the effect of Promotional Costs on TPF. The sample data was taken from the BRI Syariah website for 2016–2020 monthly data analysis methods using statistical analysis of correlation, determination, and regression. The results showed that the relationship formed from two variables had a correlation coefficient of more than one and the direction of the relationship was positive, and the effect of promotion costs on third party funds was 0.038%. This figure was obtained from the results of the determination test. The regression equation formed between promotion costs and third party funds is = 26705681.242 + 203.726X.

Keywords


Promotion Fee; Third party Fund

Full Text:

PDF

References


Anggreni, M. R., & Suardhika, I. M. S. (2014). Pengaruh Dana Pihak Ketiga, Kecukupan Modal, Risiko Kredit Dan Suku Bunga Kredit Pada Profitabilitas. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 9(1), 27–38.

Ardin, A. (2018). Pengaruh Biaya Promosi terhadap Profitabilitas pada PT. Simpatik Cabang Gowa. Indonesian Journal of Fundamental Sciences, 4(2), 128. https://doi.org/10.26858/ijfs.v4i2.7641

Arif, M. N. R. Al. (2010). Efektifitas Biaya Promosi Dan Biaya Diklat Terhadap Penghimpunan Dana Pihak Ketiga Di Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Bisnis, 15(3), 1–12.

Felicia, & Gultom, R. (2018). Pengaruh Biaya Produksi, Biaya Kualitas Dan Biaya Promosi Terhadap Laba Bersih Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2013 – 2015. Ilmu Manajemen METHONOMIX, 1(1), 1–12.

Firdausi, I. (2016). Analisis Pengaruh Kinerja Perbankan Terhadap Dana Pihak Ketiga Bank Persero. Keuangan Dan Perbankan, 20(3), 487–495.

Fitri, M. (2016). Peran Dana Pihak Ketiga Dalam Kinerja Lembaga Pembiayaan Syariah Dan Faktor-Faktor Yang Memengaruhinya. Economica, 7(1), 73–95.

Mulyana, A. (2017). Pengaruh Biaya Produksi Dan Biaya Promosi Terhadap Lab Ausaha Samsung Co Tahun 2009-2015. Jurnal Manajemen Indonesia, 17(3), 185–196.

Nofinawati. (2018). Pengaruh Inflasi, Bi Rate,Dan Nilai Tukar Rupiah Terhadap Dana Pihak Ketiga pada Perbankan Syariah Indonesia Tahun 2012-2017. Riset Ekonomi Islam, 2(2), 91–109.

Nugraheni, A. U., & Septiarini, D. F. (2017). Pengaruh Equivalent Rate, Profitabilitas, Dan Jumlah Kantor Terhadap Dana Pihak Ketiga BPRS Di Indonesia (Periode Tahun 2013-2015). Eokomi Dan Syariah Teori Dan Terapan, 4(11), 855–888.

Ruslan, A., Pahlevi, C., Alam, S., & Nohong, M. (2019). Biaya Promosi, Pangsa Pasar Dan Profitabilitas Perbankan Indonesia Tahun 2010-2017. Sistem Informasi, Manajemen Dan Akuntansi, 17(1), 119–133.

Rustam, P., Kirya, I. K., & Cipta, W. (2014). Pengaruh Biaya Produksi, Biaya Promosi, Dan Volume Penjualan Terhadap Laba Pada Perusahaan Kopi Bubuk Banyuatis. E-Journal Bisma Universitas Pendidikan Ganesha, 2, 1–9.

Setiyono, T. A., & Suharti, S. (2021). Analisis Pengaruh Program Laku Pandai Terhadap Pertumbuhan Dana Pihak Ketiga (DPK). Jurnal Akuntansi, 9(1), 67–73.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Susanti, V. (2015). Pengaruh Equivalent Rate dan Tingkat Keuntungan Terhadap Dana Pihak Ketiga (DPK) Perbankan Syariah di Indonesia. I‐Finance, 1(1), 113–131.

Syaharuddin, A. (2015). Pengaruh Biaya Promosi Terhadap Peningkatan Penjualan Rumah Pada Perumahan Grand Aroepala Di Makassar. Iqtisaduna, 1(2), 1–17.

Triandini, H. (2013). Pengaruh Layanan Jemput Bola Produk Funding Terhadap DPK Dan Jumlah Nasabah: Studi Pada BPRS Artha Karimah Irsyadi. Etikonomi, 12(2), 131–148.

Tripuspitorin, F. A., & Setiawan. (2020). Pengaruh Faktor Makroekonomi Terhadap Pertumbuhan Dana Pihak Ketiga Pada Bank Umum Syariah di Indonesia. Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 8(1), 121–132.




DOI: https://doi.org/10.15408/akt.v15i1.24207 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Published by
Department of Accounting, Faculty of Economic and Business,
Syarif Hidayatullah State Islamic University

Jl. Ir. H. Juanda no 95, Ciputat 15412, Tangerang Selatan, Banten, Indonesia
Phone:+62(21) 7493318, Fax.: +62 (21) 7496006. e-Mail: akuntabilitas@uinjkt.ac.id 

View My Stats License

This work is licensed under CC BY-SA

Â