Development of Learning Video using Guided Inquiry Methods on Circular Motion Subject to Improve Student Learning Outcomes

I Made Astra, Raihanati Raihanati, Syarifah Hafizah

Abstract


Abstract

This study aims to develop a learning video on circular motion subject as a physics learning media for high school students. The developed video is prepared based on the guided inquiry learning stage and completed with the Student Worksheet. This research used Research and Development (R&D) method, with ADDIE model. The developed video has been through feasibility test with the achievement percentage of 91.8% from material expert, 96.8% from media expert, and 85.9% from learning expert with excellent interpretation. The product trial results show the percentage of achievement of 81.7% from educator and 89.4% from learner. There is an increase of result was 54.4 to 79.8 with a normalized gain test of 0.56 Based on the result of feasibility test and experiment, it can be concluded that instructional video using guided inquiry method in circular motion subject is worth to be used as physics learning media in senior high school and improved students’ learning outcomes in medium category.


Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan video pembelajaran pada materi gerak melingkar sebagai media pembelajaran fisika untuk siswa SMA. Video yang dikembangkan disusun berdasarkan tahapan pembelajaran inkuiri terbimbing dan dilengkapi dengan Lembar Kerja Siswa (LKS). Penelitian ini menggunakan metode Research and Development (R&D), model ADDIE. Video yang dikembangkan telah melalui tahap uji kelayakan dengan persentase pencapaian 91.8% menurut ahli materi, 96.8% menurut ahli media, dan 85.9% menurut ahli pembelajaran dengan interpretasi sangat baik. Hasil uji coba produk menunjukkan persentase pencapaian 81.7% menurut pendidik dan 89.4% menurut peserta didik. Melalui uji coba kepada peserta didik, didapatkan kenaikan dari hasil pretest sebesar 54.4 menjadi 79.8 saat postest. Berdasarkan hasil uji kelayakan dan uji coba dapat disimpulkan bahwa video pembelajaran menggunakan metode inkuiri terbimbing pada materi gerak melingkar hasil pengembangan telah layak digunakan sebagai media pembelajaran fisika SMA.

 


Keywords


video; guided inquiry; learning outcomes; video; inkuiri terbimbing; hasil belajar

Full Text:

PDF

References


Daryanto, (2013). Media Pembelajaran: peranannya sangat penting dalam mencapai tujuan pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Dewi, Ida A.G.B.P. (2014). Perilaku Mencatat dan Kemampuan Memori pada Proses Belajar. Jurnal Psikologi Udayana 1(2), 241-250. Denpasar: Program Studi Psikologi, Fakultas Psikologi, Universitas Udayana.

Hamruni, (2009). Strategi dan model-model pembelajaran aktif menyenangkan. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga.

Mundilarto. (2002). Kapita Selekta Pendidikan Fisika Yogyakarta: FMIPA UNY.

Prastowo, A. (2014). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Yogyakarta: Diva Press

Putra, N. (2011). Research & Development penelitian pengembangan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sani, R. A. (2014). Pembelajaran saintifik untuk implementasi kurikulum 2013. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sanjaya, W. (2013). Strategi pembelajaran: berorientasi standar proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sudjana, N. (2004). Penelitian dan penilaian pendidikan. Bandung: PT Sinar Baru Bandung.

Sugiyono. (2011). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Bandung: Penerbit Afabeta.

Sukiman, (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Yogyakarta: Pedagogia.




DOI: https://doi.org/10.15408/tjems.v5i1.7688 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).

TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, p-ISSN: 2356-1416, e-ISSN: 2442-9848

View My Stats