BENTUK TUGAS DAN EVALUASI EMPAT KETERAMPILAN BERBAHASA PADA BAHASA INDONESIA UNTUK PENUTUR ASING (BIPA)

defina defina

Abstract


Abstract : This paper is a part of research and development. The result, for listening skills, forms of duties and tests can be listened to elections, listening comprehensively and listening broadly. For speech skills, the tasks and tests are imitative, intensive, listening, responsive, interpersonal and broader speaking. For reading skills, the form of tasks and tests are intensive reading of short text. For writing skills, the form of the task and the test is to write an artificial, intensive or controlled, self-writing, literary display, and actual writing. To assess the tasks and tests of listening and reading, can use the assessment based on the number of correct answers. Conversely, to determine the aspects to be assessed and job scoring and speaking test can be used Brown and Ur concepts, namely accents, structure, vocabulary, pity, and understanding. To determine the aspects to be assessed and job scoring and writing tests can be used the concept of Brown and Jacob et al, namely content, organization, discourse, language, and mechanics. In conclusion, the task form can be aligned with the test form.

 

Abstrak : Penelitian ini membahas bentuk-bentuk tugas  dan evaluasi empat keterampilan berbahasa BIPA. Hasilnya, untuk keterampilan menyimak, bentuk tugas dan tesnya dapat menyimak pemilihan, menyimak menyeluruh, dan menyimak luas sedangkan  keterampilan berbicara, bentuk tugas dan tesnya  adalah tiruan, intensif, mau mendengarkan, tanggapan, antarperseorangan dan berbicara lebih luas.  Bentuk tugas dan tes untuk keterampilan membaca adalah membaca intensif yang teksnya singkat dan untuk keterampilan menulis, bentuk tugas dan tesnya  adalah menulis tiruan, intensif atau terkontrol, menulis sendiri, mempertontonkan tulisan, dan menulis sebenarnya. Untuk menilai tugas dan tes menyimak dan membaca, dapat menggunakan penilaian berdasarkan jumlah jawaban yang benar. Sebaliknya, untuk penilaian  dan penskoran tugas dan tes berbicara dapat digunakan konsep Brown dan Ur, yakni aksen, struktur, kosakata, kepasihan, dan pemahaman sedangkan untuk  menulis dapat digunakan konsep Brown dan Jacob et al, yakni isi, organisasi, wacana, bahasa, dan mekanik. Kesimpulannya, bentuk tugas dapat diselaraskan dengan bentuk tes.

Permalink/DOI: http://dx.doi.org/10.15408/dialektika.v4i2.6260

 


Keywords


four language skill; task form; test; score; keterampilan berbahasa; bentuk tugas; tes; skor

Full Text:

PDF

References


Anderson, R. C.et. al. Becoming a Nation of Readers: The Report of the Commission on Reading. Washington: The National Institute of Education. 1984.

Brown. H. D. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. San Francisco: Longman. 2007.

Brown. H. D. Language Assessment: Principles and Classroom Practices. New York: Pearson Education. 2004.

Buck, G. Assessing Listening. Cambridge: Cambridge University Press. 2002.

“Bipa-Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing” http://badanbahasa.kemdikbud.go.id/bipa (diakses 12 Agustus 2015)

Hughes, A. Testing for Language Teacher. Cambridge: Cambridge University, 1989.

Nation, ISP. Teaching ESL/EFL Reading and Writing. New York: Routledge, 2009.

Norland, D. L. and Pruett-Said, T.A Kaleidoscope of Models and Strategies for Teaching English to Speakers of Other Languages. London: Greenwood, 2006.

Kumaravadivelu. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. London: Yale University Press. 2003.

Ridwan, S. Metodologi Pembelajaran Bahasa: Aplikasi dalam Pembelajaran Morfologi-Sintaksis. Yogyakarta: Kepel Press. 2011.

Rosaline, L. dan A. Asykari. Applying Whole Language Approach And Public Speaking Activity In Smart Ekselensia High School.” English Review: Journal Of English Education, Vol.1, No.2, 2013.

Smith, F. Understanding Reading. New Jersey: The Tailor & Francis e-Library. 2004.

Ur, P. A Course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press. 2009.

Weigle, S. C. Assessing Writing. Cambridge: Cambridge University. 2002.




DOI: https://doi.org/10.15408/dialektika.v4i2.6260 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dialektika : Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, P-ISSN : 2407-506X E-ISSN : 2502-5201

Indexing by:

    

more...