Strategi Pengembangan Prodi Pengembangan Masyarakat Islam (PMI) Fidkom Uin Syarif Hidayatullah Jakarta dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (Mea)

nurul hidayati

Abstract


Abstract

The purpose of this study is to obtain an overview of the strategies used by the Islamic Community Development (PMI) Department at Fidkom UIN Syarif Hidayatullah Jakarta in facing the AEC (ASEAN Economic Community) using the Strategy-Formulation Analytical Framework. The approach is quantitative. An interesting strategy from the results of this study is the intensive strategy, in accordance with the results of the analysis of information about the condition of PMI Fidkom UIN Syarif Hidayatullah Jakarta which is suggested to use an intensive strategy. In the information analysis, the condition of the PMI Department is in Quadrant II or is experiencing growth. However, the PMI Department is in the environment of strong competition so it is hoped that PMI can implement an intensive strategy that seeks to increase market share by prioritizing student achievement, excellent service, and a good curriculum.

 

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan gambaran strategi yang digunakan oleh Program Studi Pengembangan Masyarakat Islam (PMI) di Fidkom UIN Syarif Hidayatullah Jakarta dalam menghadapi MEA (Masyarakat Ekonomi ASEAN) dengan menggunakan Strategy-Formulation Analytical Framework. Pendekatannya adalah kuantitatif.  Strategi yang menarik dari hasil penelitian ini adalah strategi intensif, sesuai dengan hasil analisis informasi tentang kondisi PMI Fidkom UIN Syarif Hidayatullah Jakarta yang disarankan untuk menggunakan strategi intensif. Pada analisis informasi, kondisi Program Studi PMI berada pada Kuadran II atau sedang mengalami tumbuh kembang. Namun Program Studi PMI tengah berada dalam lingkungan persaingan yang kuat sehingga diharapkan PMI dapat menerapkan strategi intensif yang berupaya meningkatkan pangsa pasar dengan cara mengedepankan prestasi mahasiswa, pelayanan prima, dan kurikulum yang baik.


Keywords


Strategic, Focus Group Discussion, Strenght, Weakness, Oportunity, Treath

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.15408/dakwah.v23i2.13937 Abstract - 0 PDF - 0

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah dan Kemasyarakatan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Dakwah: Jurnal Kajian Dakwah dan Kemasyarakatan licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Published by the Dakwah and Communication Faculty of UIN Syarif Hidayatullah Jakarta